Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postnords svar till Anna- Kerstin: ”Bränn upp det”

Kriserna som format Postnord
Anna Kerstin Börkell menar att hon bland annat fått två brev adresserade till Malmö, flera mil bort.Foto: Privat
Postnord: ”Naturligtvis är varken beteendet eller svaret i riktlinje med vårt bemötande”Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vid flera tillfällen under sommaren har Anna-Kerstin Börkell, 78, fått andra människors brev i sin brevlåda. 

När hon ringde Postnords kundtjänst berättar hon att hon fick svaret att hon kunde bränna upp breven.

– Då blev jag våldsamt irriterad, så behandlar man inte folk, säger hon.

Hon bor ensligt till i skogen utanför Immeln tillsammans med sin make. Att hon under sommaren flera gånger fått fel post tror hon beror på att det nu är fler vikarier som är ute och kör.

– Det är en sak att man kan lägga posten i fel låda, det säger jag ingenting om, men resten är ett mycket märkligt förfarande, säger hon.

När hon ringde till Postnords kundtjänst menar hon att hon fick ett mycket tvivelaktigt bemötande, något som Kristianstadsbladet var först med att skriva om.

– Jag frågar vad jag ska göra med breven och då svarade en man där att jag skulle lägga dem i en brevlåda. Då svarade jag att jag bor i skogen och inte har någon brevlåda i omedelbar närhet, så jag frågade ”vad ska jag göra med dem då?”

Enligt Anna-Kerstin svarade medarbetaren på kundtjänsten ”du kan göra vad du vill med dem”.

– Då svarade jag ”menar du verkligen det där, kan jag bränna upp dem?”. Han svarade ”ja du kan bränna upp dem”. Jag hade högtalare på så även min man hörde alltihop.

Svaret från Postnord: ”Inte förenligt”

Hon ombesörjde själv att hitta de rätta mottagarna och lämna breven. Nu är hon kritisk till Postnord och kundtjänstens bemötande.

– Då blev jag våldsamt irriterad. Så behandlar man inte folk. Jag har arbetat som konduktör i över 30 år innan jag gick i pension och skulle aldrig behandla mina kunder på det viset.

Postnord säger att deras kundtjänstemedarbetare är tränade för att kunna bemöta alla sorters samtal. 

– Detta är inte förenligt med sättet vi möter kunder eller mottagare på om det nu har gått till som hon säger, och det tvivlar jag inte på, säger Jörgen Olin, regionchef på Postnord Syd.

Företaget har ännu inte identifierat vilken medarbetare som talade med Anna Kerstin, men har ändå vidtagit åtgärder.

– Vi har gått ut med information om att vi ska fortsätta vara professionella med våra kunder och mottagare, säger Jörgen Olin.

Ibrahim Baylan (S): ”Postnord går bättre än på länge”