Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Postkodlotteriet kan ändras efter raseriet

Postkodlotteriets reklamkampanj väcker ilska.
Foto: Sanna Dolck

Rättsexperten Sven-Erik Alhem gick förra veckan till ilsken attack mot Postkodlotteriets reklamkampanj.

Hans vrede delas av många Kvällsposten-läsare – som har bombarderat redaktionen med mejl.

– Till slut blev jag så förbaskad när de inte slutade, så jag hotade att polisanmäla dem för stalkning, säger Sanna Herrström.

Nu kan det populära tv-programmet tvingas tänka om.

– Vi ska gå till botten med det och göra en utvärdering, säger Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård.

Förra veckan landade Postkodlotteriet nya reklamutskick – med ett förtryckt ”medlemskort” – i många svenskars brevlåda.

Alhem.
Foto: Mikael Sjöberg

Rättsexperten Sven-Erik Alhem reagerade då tvärt och på Twitter gick han till frän attack mot det populära tv-programmets marknadsföringsmetoder.

– Jag är oerhört förbannad, sa Alhem till Kvällsposten och kallade Postkodlotteriets knep för att locka nya kunder som "oerhört badwillskapande".

Alhem delar ilskan med många människor runt om i landet. Efter Kvällspostens artikel har många läsare mejlat redaktionen och så gott som samtliga är starkt kritiska mot kampanjen.

"Jag har tagit ett beslut och anser att det ska respekteras. Det finns säkert de som har dålig karaktär och dras in i denna spelcirkus. Vilket är upprörande", skriver en mejlare.

”Jag avskyr reklam”

Sanna Herrström är en av Kvällspostens läsare som upprörts av reklamen. Hon bor i centrala Stockholm och har flera gånger försökt få Postkodlotteriet att sluta skicka reklam till henne.

– Jag avskyr reklam som kommer utan att jag själv beställt den, jag vill inte ta emot reklam alls och blev väldigt irriterad. De försöker komma undan genom att skicka reklamen med mitt namn på. Jag hörde av mig ett par gånger till dem och då hävdade de att jag köpt lotter av dem tidigare, men jag har aldrig köpt av dem och det skulle aldrig falla mig in. De höll på att envisas och till slut blev jag så förbaskad när de inte slutade, så jag sa att om de skickar en gång till så går jag ner till polisstationen och anmäler dem för stalkning, säger Sanna Herrström.

Tilltaget fick lotteriet att sluta skicka reklam.

– De bad om mitt namn och min adress en gång till och sen tog de bort mig. Det verkar vara det som tog skruv, så jag tycker det är en väldigt bra idé. Säg att ni ska anmäla dem för stalkning, för det är vad det är – förföljelse. Visserligen smyger de inte runt i buskarna, men de förföljer en hela tiden med post som en inte vill ha.

”Måste undersöka”

När Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård får höra om läsarnas reaktioner lovar han att företaget lyssnar på kritiken.

– Om det är så att många av Kvällspostens läsare har hört av sig, så måste vi givetvis undersöka hur det här har tagits emot. Det kommer vi att göra, säger Roger Magnergård.

– En sådan undersökning kommer vi att initiera så fort kampanjen är slut den sista januari. Å andra sidan finns det väldigt många kunder som uppenbart tycker det är bra information som de fått, för vi har en bra svarsfrekvens så här långt.

Med det menar du att det är många som svarat och blivit medlemmar i lotteriet?

– Ja, det är det.

Den här formen av annonsering har ett väldigt direkt tilltal. Tror du att svarsfrekvensen i det här fallet ger en rättvis bild av hur många som uppskattat reklamen?

– Det blir fel att börja undersöka en kampanj medan den håller på. Vi ska gå till botten med det och göra en utvärdering och då blir det som Kvällspostens läsare säger en viktig del i det hela.

Vill ni på Postkodlotteriet hälsa de upprörda läsarna någonting?

– Jag skulle vilja säga att de ska ta till sig informationen som finns, det är inget måste att vara med i Postkodlotteriet, men det är en möjlighet att göra skillnad i världen och i Sverige, säger presschefen Roger Magnergård.

FAKTA

Läsarnas mejl till Kvp:

Här är ett utdrag från några av mejlen som Kvällspostens läsare skickat efter intervjun med Sven-Erik Alhem:

"Jag har också drabbats av postkodslotteriets infernaliska reklam flera gånger i veckan. Jag ringde och ringde och de lovade att sluta sända reklamen men inte då."

"Vi såg reklam från postkodlotteriet. Man påstod där att c:a 1,4 miljarder skulle delas ut. Om endast 40% delas ut så så innebär det att c:a 4 miljarder betalats in... Var kommer dessa pengar ifrån??"

"Just det förrädiska med att skicka ut en lottsedel med ett lottnummer gör ju kunden svag och tänker att törs jag avstå lotten, därför finns det personer som sitter med ibland upp till 6 lotter med en månadskostnad på över 1 000kr fast de kanske ej har ekonomiska förutsättningar för detta."

"Till sist blev jag så arg att jag ringde upp dem och talade om för dem att om de, trots mina upprepade avsägelser, fortsatte att sända sitt skräp till mig så skulle jag polisanmäla dem för ofredande. DÅ, men först då slutade deras terror upp och jag slapp sitta och riva sönder deras oönskade skräp hela tiden."

"A-lotterierna var på sin tid rena pesten men Postkodlotteriet är en organisation som bedriver psykisk terror tills folk ger sig och beställer deras sk-t."

Jag tycker också det är för bedrövligt att få sådana här utskick med förtryckta medlemskort. Jag fick ett också. Åkte i soperna direkt.

"Jag kommer aldrig att gå med i postkodlotteriet. Det skulle finnas ett NIX-register för sådan reklam. Verklingen ”badwill” för postkodlotteriet."

Detta har hänt:

Det populära tv-programmet Postkodlotteriet har under januari 2015 inlett en reklamkampanj där de skickar direktreklam till svenska hushåll med förtryckta kopior på medlemskort. Det fick rättsexperten och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem att gå i taket.

– Att skicka ut medlemskort på det sättet är inte okej. Det är erbjudande om medlemskap men ser ut som något annat. Det är inte olagligt men det är otroligt badwill-skapande, sa Alhem till Kvp förra veckan

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!