The Tivoli startade 1996 – nu har de begärt sig själv i konkurs. Foto: LASSE SVENSSONThe Tivoli startade 1996 – nu har de begärt sig själv i konkurs. Foto: LASSE SVENSSON
The Tivoli startade 1996 – nu har de begärt sig själv i konkurs. Foto: LASSE SVENSSON
Förra året flyttades ångfärjestationen från parkeringen till havsläge. Foto: LARS-OLOF STRÖMBERGFörra året flyttades ångfärjestationen från parkeringen till havsläge. Foto: LARS-OLOF STRÖMBERG
Förra året flyttades ångfärjestationen från parkeringen till havsläge.  Foto: LARS-OLOF STRÖMBERG

Anrika nattklubben tvingas till konkurs

Publicerad

Det populära utestället The Tivoli går i graven.

Under onsdagen lämnades konkursansökan in, enligt Helsingborgs Dagblad.

– Folk har hånglat här för första gången och det finns dom som gift sig här. För mig har det varit både ett livsverk och en livsstil, säger Hasse Jönsson, en ur ägartrion, till tidningen.  

När den gamla ångfärjestationen flyttade från parkeringen till havsläge trodde många på ett uppsving och en nytändning för The Tivoli. 

Ägarna hade också höga ambitioner när flytten genomfördes – och det kan vara anledningen till att The Tivoli nu kan tvingas lägga ner. 

– Även om det känns väldigt tungt just nu vill jag ändå känna att det kan komma något positivt ur detta. Jag tänker givetvis på vår underbara personal och på alla leverantörer som vi nu har skulder till. Vi ska göra rätt för oss till så många som bara är möjligt, säger Johannes Kajrup, en ur ägartron till Helsingborgs Dagblad

Skulder

The Tivoli startades 1996 och har levt sedan dess. Utöver verksamheten i den gamla ångfärjestationen har man arrangerat spelningar på Sofiero. 

Men kostnaderna vid flytten har blivit för höga och flödet med människor har inte varit särskilt högt. Därför dras The Tivoli med så stora skulder att en konkursansökan inte längre var möjlig att undvika. Företaget har begärt sig själv i konkurs.

"Hånglat här för första gången"

Läget – centralt i Helsingborg – väntas bli ett av stadens bästa med mycket folk i rörelse. Där är man inte ännu.

Hasse Jönsson beklagar att man tvingas lägga ner. 

– Vi har ju varit ett ställe för alla. Vi har haft teater, dragshow, jazz, dödsmetall, ja, allting. Folk har hånglat här för första gången och det finns dom som gift sig här. För mig har det varit både ett livsverk och en livsstil, säger han till Helsingborgs Dagblad. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag