Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polisen: Ihjälkörda flickan dog i onödan

Foto: Peo Möller/Topnews

Den 16-åriga flickan som blev ihjälkörd på E22:an i fredags omkom i onödan.

Det är polisens uppfattning efter den tragiska dödsolyckan utanför Hurva i fredags kväll.

- Hade där funnits ett staket som skiljer vägbanorna åt hade olyckan troligen aldrig skett, säger polisens trafikutredare Greger Nilsson.

Den 16-åriga flickan omkom tragiskt i spåren av stormen Sven i fredags kväll på E22 mellan Lund och Hörby.

På den ett år gamla motorvägssträckningen har det byggts busshållplatser på båda sidor om vägen, där regionbusstrafiken släpper av och tar upp passagerare.

Den 16-åriga flickan var bosatt i Eslöv, men gick i skolan i Malmö. Dagen efter stormen stod tågtrafiken fortfarande stilla och flickan tvingades ta bussen hem.

Enligt polisen steg flickan av vid busshållplatsen utanför Hurva för att byta till en buss som kom från andra hållet på E22:an - en väg som trafikeras av över 17 000 fordon per dygn.

Träffades av flera bilar

Vid den typen av byten är det meningen att man ska använda sig av en kombinerad gång och bilbro över motorvägen, som finns cirka 150 meter från de båda busshållplatserna.

- Men den omkomna flickan har alldeles troligt blivit stressad till bussbytet och valt genvägen över vägbanan, säger polisens utredare Greger Nilsson.

Det visade sig vara ett katastrofalt beslut. Flickan träffades först av en bil i omkörningsfilen. Hon kastades sedan i väg flera meter innan hon träffades av ytterligare minst en bil.

Försökte stoppa flickan

Alla uppgifter tyder på att den 16-åriga flickan omkom direkt på platsen.

Polisen har talat med både bussföraren och resenärer i bussen, som samtliga blev vittnen till den tragiska händelsen.

- Vi vet att det var två flickor som alldeles tydligt blev inspirerade av varandra att springa över vägbanorna. Flickorna var inte bekanta med varandra, säger Greger Nilsson.

När busschauffören insåg vad de tänkte göra öppnade han bussfönstret och skrek åt båda att stanna kvar vid vägkanten.

- Den ena flickan hörsammade budskapet, men den omkomna flickan ska ha haft hörlurar i öronen och hörde aldrig varningen, säger Greger Nilsson.

"Tragiskt för alla inblandade"

Han inser att olyckan troligen aldrig skett om där funnits ett rejält staket mellan vägbanorna. I det här fallet fanns endast låga vajerräcken, enkla att hoppa över.

- Det är till slut alltid individens eget beslut, men i det här fallet kan man diskutera om inte säkerheten borde varit bättre i det aktuella området. Vägen är trots allt bara något år gammal.

I nuläget finns ingen brottsmisstanke, händelsen har bara rapporterats som en trafikolycka med dödlig utgång.

- Det är tragiskt för alla inblandade parter, både flickans anhöriga såväl som bilisterna som körde på och vittnena i bussen, säger Greger Nilsson.

"Känsliga områden"

I morgon ska polisen möta trafikverket och diskutera dödsolyckan.

- Vi gör alltid en haveriundersökning efter alla dödsolyckor. Vi frågar oss om vi kan göra något bättre och vad i så fall, säger Lars Ekman, regional målstrateg på trafikverket region syd.

Han vill i nuläget inte ha någon uppfattning om trafiksäkerheten på det aktuella vägavsnittet.

Att man numera anlägger busshållplatser längs motorvägarna är något som egentligen går på tvärs mot trafiksäkerheten.

- Det är känsliga områden med oskyddade trafikanter. Men det är en eftergift åt kollektivtrafiken. Om du frågar Hurvaborna tror jag svaret är enkelt, de vill hellre ha hållplatserna än att bussarna bara kör förbi samhället.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!