Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inga åtgärder mot kriminella kopplingarna på flygplatsen

Gängkriminella. Avslöjandet om anställningarna på Arlanda kommer från en hemlig underrättelserapport.
Arlanda flygplats är föremål för en pågående skandal. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Swedavias logga

Avslöjandet att personal på Arlanda har kopplingar till kriminella nätverk har väckt starka reaktioner.

Nu säger gränspolisen att man tagit tag i problemen ihop med andra parter på flygplatsen.

Men enligt Swedavia, som driver Arlanda, känner man inte ens till rapporten om de allvarliga bristerna.

– Polismyndigheten har inte gjort något alls åt problemen, säger en gränspolis med insyn.

Efter Kvällspostens avslöjande om Arlandaskandalen hävdar polisen nu att myndigheten redan tagit tag i problemen.

– Vi arbetar i nära samverkan med de andra aktörerna på flygplatsen och har medvetandegjort dem om problematiken, säger Lisa Ström, gränspolischef Region Stockholm i Sveriges Radios P1 morgon.

Men det statliga bolaget Swedavia, som driver flygplatsen, säger att man inte ens känner till polisrapporten om att anmärkningsvärt många personer med kriminella kopplingar jobbar på Arlanda.

– Då vi inte har sett rapporten, blir det svårt för oss att kommentera innehållet, säger Robert Pletzin som är presschef på Swedavia Airports. 

Tidigare avslöjanden

17 september 2018 avslöjade Federico Moreno att en hemlig Schengen-rapport underkände svenska gränskontroller, främst Arlandas.

 

26 september 2018, efter att ha pratat med oss avsattes en gränspolis från sina uppgifter som huvudskyddsombud på Gränspolisenheten Region Stockholm. Flera veckor senare ogiltigförklarades beslutet, som sågs som en direkt reprimand för att polisen pratat offentligt om den allvarliga situation som råder.

 

17 januari 2019 avslöjade vi att personer som befinner sig i landet illegalt fått jobb på Arlanda och kunnat röra sig fritt innanför flygplatsens säkerhetskontroller.

 

20 februari 2019 avslöjade Moreno innehållet i en hemlig underrättelserapport – som slår fast att flera personer med kriminella kopplingar har viktiga säkerhetspositioner på Arlanda flygplats. 

 

Robert Pletzin, presschef på Swedavia. Foto: Pressbild

Hells Angels-medlemmar på landningsbanan

Det var på onsdagskvällen som Kvällsposten kunde avslöja att en underrättelserapport larmar om en rad allvarliga risker och problem på Arlanda.

Främst rör det sig om anmärkningsvärt många kopplingar mellan kriminella nätverk med stort våldskapital och personer som jobbar på strategiskt viktiga positioner på skyddsobjektet Arlanda.

Det handlar bland annat om Hells Angels-medlemmar som jobbat på landningsbanan, att personer med kopplingar till kriminella nätverk arbetar med säkerhetskontroll av passagerare och att lastare smugglat in narkotika.

 

LÄS MER: Hemlig rapport visar Hells Angels grepp om flygplatsen 

 

Polischef: Behöver högre säkerhetsmedvetande

I torsdagens P1-morgon sa Lisa Ström, gränspolischef Region Stockholm att polisen behöver ha ett högre säkerhetstänk, ”ett högre säkerhetsmedvetande”, när det gäller flygplatsen.

Vi är tacksamma att frågan kommit upp

– Vi är tacksamma att frågan kommit upp för vi har sett i rapporten att det här måste åtgärdas, säger hon.

– Vi måste se över lagstiftningen. Vi arbetar i nära samverkan med de andra aktörerna på flygplatsen och har medvetandegjort dem om problematiken. Vi arbetar aktivt med de här frågorna som finns i rapporten. 

Men enligt statliga Swedavia, som driver Arlanda, känner man alltså inte till rapporten och dess innehåll. 

– All personal kontrolleras dagligen på samma sätt som vi kontrollerar alla resenärer och allt bagage som passerar flygplatsen. Personal som ska in på behörighetsområdet måste således gå igenom samma typ av säkerhetskontroller som resenärerna, säger Robert Pletzin på Swedavia. 

Gränspoliser, Malmö. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Polis: Problemen kända i flera år - utan att någon brytt sig

En gränspolis med insyn i Stockholm säger till tidningen att polisen inte vidtagit åtgärder.

– Inga alls.

En annan gränspolis uppger att problemen har varit kända i flera år men att man ”uppenbarligen inte brytt sig”

I kartläggningen, som skickades till polischefer i september, heter det att Arlandas underrättelsegrupp ”delgivit flera funktioner inom polisen information om personer som bedöms vara olämpliga på grund av sin koppling till kriminella nätverk. Men enligt rapporten har det inte lett någonvart.

En av gränspoliserna som Kvällsposten pratat med betonar att myndigheten har ett ansvar att samverka med exempelvis Swedavia om det finns risk för brottslig verksamhet på flygplatsen.

– Företagen har ansvar att anställa rätt personer men polis kan aldrig frånsäga sig ansvaret att bekämpa kriminalitet. 

 

Veckans avslöjande:

Enligt en hemlig underrättelserapport som reportern Federico Moreno tagit del av finns anmärkningsvärt många kopplingar mellan kriminella nätverk och personer som jobbar på strategiskt viktiga platser på Arlanda flygplats – skyddsobjektet med närmare 25 miljoner passagerare årligen.

 

Underrättelseenheten skriver om omfattande smuggling på Arlanda och att flygplatspersonal har dömts för att ha smugglat narkotika.

 

Påfallande många med kriminella kopplingar genomför säkerhetskontroller av resenärer och röntgar bagage, vilket enligt rapporten ökar risken för att föremål passerar mot betalning eller under tvång.

 

Ett företag med fullvärdiga medlemmar i Hells Angels och med en företrädare som gripits för att ha beställt 30 kilo kokain med flyg från Colombia har jobbat inne på landningsbanan.

 

LÄS MER: Magnus Ringman: En skandal i ordets exakta betydelse 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!