INGEN SJÖTOMT LÄNGRE. Anders Emilsson är förbannad på mäklarfirman för att de inte tar sitt ansvar. "Har man skrivit oriktig information i kontraktet får man stå för det", säger han. Och Anders har svart på vitt - i kontraktet står det tydligt att villan har tillhörande hamn och sjöbod. Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgs-Bild
INGEN SJÖTOMT LÄNGRE. Anders Emilsson är förbannad på mäklarfirman för att de inte tar sitt ansvar. "Har man skrivit oriktig information i kontraktet får man stå för det", säger han. Och Anders har svart på vitt - i kontraktet står det tydligt att villan har tillhörande hamn och sjöbod. Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgs-Bild

Plötsligt ägde grannen Anders sjötomt

Publicerad
Uppdaterad
LAHOLM. Anders Emilsson köpte en fantastisk sjötomt. Men när lantmäteriet uppdaterade sina kartor visade det sig att hamnen och sjötomten var grannens.
- Jag fattade ingenting! Jag hade ju köpt en villa med sjötomt. Det stod ju i kontraktet, säger Anders.
År 2007 köpte Anders 2,5-miljonerskåken med tillhörande sjötomt. En idyllisk plats med både sjöbod och trädäck.
För två år sedan kom grannen över med nya kartor från lantmäteriet. Marken längs det glittrande vattnet vid Lagan tillhörde nu grannen.
- Det är helt otroligt bedrövligt att man köper något som egentligen inte tillhör säljaren, säger Anders Emilsson.
Enligt lantmäteriets uppdaterade kartor hade det skett landförskjutningar. Anders hade förlorat 500 kvadratmeter mark på en dag.
I köpekontrakt låg det kartor från lantmäteriet där det ser ut som att tomten går ner till vattnet.

Fel kartor i kontraktet

Men kartorna var bara översiktskartor som enligt lantmäteriet inte kan ligga som underlag i ett kontrakt.
- Hade man frågat efter förrättningskartan skulle man se vart gränserna går och hur de ändrats genom alla år, säger länslantmätaren Susanne Eliasson.
Innan drömvillan såldes bad säljaren att mäklaren skulle ta fram all riktig information. Trots det vill inte mäklarfirman ta på sig ansvaret för det som har hänt.
- Mäklaren skulle inte ha kunnat ha gjort något annorlunda. Han gav en korrekt beskrivning av den information som fanns att tillgå, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån. Det är olyckligt det som har hänt, men jag kan inte säga vem som bär ansvaret.

Har lagt ut 200 000

Anders Emilsson tycker Fastighetsbyrån borde stå för att de har sålt fel mark.
- Jag är så jäkla irriterad. Jag har skaffat advokat för att reda ut det här och kostnaderna är nu uppe i 200 000 kronor. Jag är en vanlig jobbare, det här ruinerar mig.
Leonard Goldberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag