Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pepsi Max återkallas
– innehåller alkohol

Drygt 1 800 burkar med Pepsi Max som gått ut till olika Lidl-butiker i södra Sverige har blivit felfyllda.

I stället för kola innehåller 33 centilitersburkarna Xide Citrus Fizz med en alkoholhalt på 4,5 procent.

– Vi tar det här på största allvar. Det här något som inte ska hända, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, till Kvällsposten.

Den som tänkt sig dricka en burk Pepsi Max kan få en rejäl överraskning. Under måndagseftermiddagen tog en kund kontakt med Lidl efter att ha upptäckt att burken som skulle innehålla Pepsi i själva verket var fylld med alkoholhaltig cider.

Matkedjan tog i sin kontakt med leverantören Carlsberg Sverige som under tisdagen kunde konstatera att totalt 1 872 felfyllda burkar levererats till olika Lidl-butiker i södra Sverige.

– Vi kan se i våra system hur många kolli vi har levererat till Lidl och identifierat vilken körning och vilket bäst-före-datum som var fel och vilken pall det rör sig om, säger Henric Byström.

De drygt 1 800 burkarna ska ha varit fördelade på 78 kolli med 24 stycken Pepsi Max 33 centiliter-burkar i varje. Den spetsade kolan har, enligt Carlsberg Sverige, levererats under perioden februari till mars i år och de aktuella burkarna är också alla märkta med bäst-före-datum 04-AUG-2014.

Butiker i södra Sverige

Vid sextiden på tisdagskvällen var det fortfarande oklart hur många butiker som de felfyllda burkarna gått ut till och exakt vilket geografiskt område det handlar om.

– Det är det vi försöker identifiera så vi kan få tillbaka dem så snart som möjligt. Vi får kontinuerligt mer information och över hälften av de felaktiga kollina är identifierade och spärrade, säger Henric Byström vid halv sjutiden på tisdagskvällen.

Enligt Lidl har alla falska Pepsiburkar levererats från lagret i Halmstad. Redan under tisdagsmorgonen ska den aktuella produkten ha varit bortplockad från hyllorna, men hur många som redan då nått konsumenter utreds fortfarande.

– Vi ser mycket allvarligt på detta, men om det är något vi kan vara nöjda med så är det att vi gick ut snabbt till alla butiker i hela Sverige så produkten kunde plockas bort, säger Katarina Rosenqvist, vikarierande kommunikationschef på Lidl Sverige.

De bortplockade burkarna kommer sedan att hämtas och köras till Falkenberg där de kommer att förstöras.

Olika färger

Hur felfyllningen kunnat inträffa var under tisdagskvällen fortfarande oklart, men kommer, enligt Henric Byström, att utredas.

– Just nu har vi inte den informationen men det är så klart huvudfrågan i arbetet, säger han.

Konsumenter som köpt den falska Pepsin uppmanas att omedelbart ta kontakt med Carlsberg Sverige. Samtidigt menar Carlsberg att risken att någon ska dricka drycken av misstag i tron om att det är Pepsi är liten eftersom cidern är ljus i färgen till skillnad mot kolan.

Henric Byström säger också att företaget tar felfyllningen på största allvar och beklagar det obehag som den kan ha medfört.

– Det här är inte något som ska hända och just därför går vi också ut med den här informationen så fort vi fått det bekräftat.