Malin Norfall och Patric Söderström från Ronneby tillsammans med sonen Elliot. Foto: Patric SöderströmMalin Norfall och Patric Söderström från Ronneby tillsammans med sonen Elliot. Foto: Patric Söderström
Malin Norfall och Patric Söderström från Ronneby tillsammans med sonen Elliot. Foto: Patric Söderström
Inlägget på Facebook. Foto: SkärmdumpInlägget på Facebook. Foto: Skärmdump
Inlägget på Facebook. Foto: Skärmdump

Patric genomskådade "Supervinst"-bluffen

Publicerad

Patric Söderström, 29, genomskådade spelbluffen på bara några sekunder.

Men ändå vill han varna allmänheten för "Supervinsten".

– Jag är ju van och uppvuxen med internet, men tänk om de ringt min farmor, säger han.

Patric Söderström från Ronneby berättar om att en person från företaget Supervinsten ringde upp honom i början av december. Mannen i luren "påminde" honom om en undersökning som han sade att Patric varit med i för åtta månader sedan. Mannen fortsatte att berätta att ett antal som varit med i den undersökningen hade gått vidare i en tävling.

Men redan där var det kört för bluffaren.

– Jag fattade nästan direkt när han pratade om en undersökning. För det visste jag att jag inte varit med i. Jag är väldigt restriktiv, jag skriver upp vilka jag snackar med. Men jag spelade med ett tag, jag trollade med trollet, skrattar Patric Söderström.

Lotteriinspektionen varnat för Supervinsten

Mannen som uppgav att han kom från Supervinsten meddelade att Patric Söderström gått vidare till finalomgången som garanterar vinstpengar.

Men för att han skulle få ut pengarna han vunnit krävde personen att Patric skulle köpa lotter.

– Han sa att det handlade om att följa svensk lotterilagstiftning, att man inte bara kunde ge ut pengar. När jag då sa att han verkligen var avslöjad blev han väldigt aggressiv, säger Patric Söderström.

Bakom företaget Supervinsten står samma person som tidigare anordnat Europaspelet, Garantispelet och Superspelet. Samtliga tre har Lotteriinspektionen gått ut och varnat för. Det är spelkoncept som säljs via telefonförsäljning och som saknar tillstånd i Sverige.

Även personens nya, och det aktuella, blufföretaget Supervinsten har Lotteriinspektionen gått ut och varnat för.

Varnar för företaget

Patric Söderström gick ut med en varning på sin privata Facebook-sida så att hans nära och kära inte skulle bli lurade av företaget.

Han själv var övertygad från första stund om att det handlade om en bluff.

– Jag är ju van och uppvuxen med internet, så jag googlade det direkt. Men min farmor är inte uppvuxen med det och hon skulle tillexempel kunna bli lurad i och med att de anspelade på en undersökning för åtta månader sedan, säger Patric Söderström.

Kvällsposten har sökt Supervinsten, men utan framgång.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag