Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pastorn: ”Bristen på kunskap är katastrofal”

– Man kan inte bara komma hit och säga hej, jag vill byta tro och döpa mig. Jag behöver se din resa, lära känna dig. Jag vill se vilken frukt helige ande, dop och tro ger i ditt liv, säger pastor Kim Brynte.Foto: JENS CHRISTIAN

Det var först när de kom till Sverige och sökte asyl som de började tvivla på islam. Nu ses de i kyrkan varje vecka och bekänner sig som kristna. 

Men hur bevisar man för Migrationsverket att man är genuin i sin övertygelse? Kvällsposten har träffat några av alla som försökt – och misslyckats.    

I Immanuelskyrkans källare i Malmö sitter några afghanska killar och äter falafel och läser Bibeln. Här träffas de med pastor Kim Brynte en kväll i veckan för att be och prata om Jesus. I Afghanistan var de muslimer. I dag kallar de sig kristna. 

Vad var det som fick dem att lämna islam och i Sverige konvertera till kristendomen? 

Svaren kommer snabbt: Allt med islam var så obligatoriskt. Så många regler. Det var inte frivilligt att be fem gånger om dagen, delta i fastan eller läsa Koranen på arabiska – ett språk de inte förstår. 

– Det jag gillar mest med kristendomen är att ingen tvingar mig att komma hit. Det är ett val jag gör, och man får lov att ifrågasätta det som står i Bibeln, säger Mahdi.

Han är 19 år och ser inte ut att vara en dag äldre. Mahdi kom till Sverige 2016 och berättar att han blev kristen två år senare. Det var en process som började med att en vän tog med honom till Immanuelskyrkan i Malmö, en församling där många av medlemmarna kommer från Afghanistan och Iran. 

Började tvivla på islam i Domkyrkan

Fyra gånger har han fått avslag på sin asylansökan. Nu lever han gömd. 

– Migrationsverket tyckte att det var konstigt att jag berättade att jag var kristen först när jag hade fått mitt första avslag, men jag blev ju inte kristen direkt när jag kom till Sverige.  

I fåtöljen bredvid sitter 21-årige Hamid och googlar stycken ur Koranen. Han håller upp mobilen ovanför den än så länge orörda falafelrullen och gör ett inte så jättelyckat försök att översätta en sura via google translate.

– Kolla, hur kan profeten Mohammed vara en förebild när han hade ett barn som sexslav?

Hamid kom till Sverige 2014 och säger att han började tvivla på islam vid ett studiebesök i Domkyrkan i Lund ett par somrar därpå. Kvinnor och män och barn tillsammans. Det var något annat än den könsseparatism han var van vid från moskén i Afghanistan.

– Bara att besöka en kyrka kändes fel och syndigt, och i Afghanistan funderade jag aldrig på varför jag och mamma var tvungna att sitta i åtskilda avdelningar. Men nu gjorde jag det.

Kim Brynte brukar sätta sig ner och förbereda de konvertiter hon uppfattar som genuina inför deras intervjuer på Migrationsverket.Foto: JENS CHRISTIAN
– Vi är alltid tydliga med att dopet inte ger några garantier för att du får stanna i Sverige. Dopet handlar om att du överlåter dig till Jesus oavsett om du blir hemskickad till ditt hemland eller ej. Det är jag jättetydlig med, säger Kim Brynte.Foto: JENS CHRISTIAN
– När det gäller kristen tro är expertutlåtanden från pastorer eller teologer inte vatten värda, säger pastor Kim Brynte om Migrationsverkets utredningar rörande konvertiter.Foto: JENS CHRISTIAN
Många av medlemmarna i Immanuelskyrkan har sina rötter i Iran och Afghanistan.Foto: JENS CHRISTIAN

”Det gör mig heligt vred”

Hamid har inte längre någon kontakt med sin mamma. Hon har inte velat veta av honom sedan det kom fram att han är kristen.

Mahdis föräldrar vet också.

– De blev väldigt besvikna och sa att de inte hade skickat mig till Sverige för att jag skulle bli kristen. Jag ångrar att jag berättade för dem, det var onödigt.

Pastor Kim beskriver Migrationsverket som ”religiösa analfabeter”. Hon bistår ofta kristna konvertiter med stöd och hjälp i asylprocessen, och har många gånger vittnat till deras fördel i migrationsdomstolen.

– Migrationsverkets kunskap om trosfrågor är katastrofal. Det gör mig heligt vred att vi i Sverige 2020 har en myndighet som tar sig friheten att bedöma människors tro men totalt negligerar kunskapen hos pastorer och teologer, säger hon.

Fokus på ”den inre övertygelsen”

Det förs ingen statistik över hur många som anger trosuppfattning som asylskäl. Förra året gick fem frikyrkor ihop och presenterade ”konvertitutredningen”, i vilken de utifrån 619 asylfall gällande afghanska konvertiter dömer ut Migrationsverkets utredningar som rättsosäkra.

På Migrationsverket hänvisar man till utredningsskyldighet. Det ligger i deras ansvar att bedöma om de har att göra med en äkta kristen eller en så kallad ”bekvämlighetskonvertit”.

– Fokus i dessa utredningar är den inre övertygelsen, religionens betydelse för individen och hur det tar sig uttryck, säger Annica Dahlqvist, presskommunikatör på Migrationsverket.

Men hur kan man som utomstående avgöra om en människa är genuin i sin ”inre övertygelse”? Kim Brynte har sin metod, Migrationsverket en annan. De enda som vet säkert är de asylsökande själva.

Fotnot: Mahdi och Hamid heter egentligen något annat.

TV: Neda misshandlades för att hon blivit kristen

Hennes teckningar visar kvinnoförtrycket i Iran.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!