Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Paret var utskrattat – gjorde miljardsuccé

Espresso House är nu för tiden en miljardkedja med verksamheter även utanför Sverige. Foto: JOACHIM WALL
Espresso House startade i Lund år 1996 som en plats för ”coola människor”. Foto: Privat
Elisabet Eriksson (tidigare Asker) och Charels Asker grundade tillsammans Espresso House. Foto: LEIF HALLBERG / DAGENS INDUSTRI

I nästan varje svensk stad finns det nu för tiden ett Espresso House.

Kafékedjan omsätter numera över en miljard kronor, och en gång i tiden tog framgångssagan sin början i centrala Lund.

– Folk skrattade åt oss och tyckte vi var larviga, säger Elisabet Eriksson, en av två grundare av Espresso House.

Historien om Espresso House börjar 1996 i en minimal lokal på St. Petri Kyrkogata i universitetsstaden Lund. Från början skulle det vara en kycklingrestaurang, men det blev i stället en samlingsplats för ”coola människor” där fokus låg på att servera gott kaffe.

Men Espresso House skulle vara mycket mer än bara ett kafé. Det skulle vara ett tredje vardagsrum och en plats att umgås med sina vänner. 

Bakom konceptet stod paret Elisabet och Charles Asker, som några år tidigare hade varit ute på resande fot och bland annat fått se vilken enorm succé amerikanska Starbucks höll på att bli. 

– Vi hade rest mycket i USA och vi kunde se att Starbucks inte bara var en trend utan det var något som växte sig starkare och något som vi visste skulle ta sig till Europa och Sverige förr eller senare, säger Elisabet, som numera heter Eriksson i efternamn. 

Med inspiration från sina utlandsresor slog Elisabet och Charles upp portarna till Espresso House och konceptet blev nästan omgående en stor succé. 

– Jag och Elisabet stod helt själva i kaféet och jobbade, och den första dagen var lugn. Men andra dagen blev det kaos. Då stod det en juriststudent i kön som frågade om han fick börja jobba hos oss och vi sa ”absolut, om du kan hoppa in nu”, berättar Charles.

Juriststudenten fick kasta av sig kavajen, ställa sig bakom kassan och börja jobba. 

Mycket har förändrats invändigt på Espresso House, men grundtanken är ännu densamma. Foto: Privat

”Vi var ständigt fattiga”

Espresso House expanderade och öppnade flera nya verksamheter på olika platser i Skåne. Den första expanderingen skedde i Malmö, därefter Helsingborg och Ystad. Sedan växte Espresso House fram längsmed Västkusten. 

Men varken Elisabet eller Charles blev rika på Espresso House. Den ständiga expansionen innebar stora utgifter och en något begränsad månadslön. 

– Som egenföretagare på ett snabbväxande företag pumpar du in alla pengar i bolaget och har ingenting att leva på. Du är ständigt superfattig och det blir lite jobbigt efter några år, säger Charles.

2006 var det så dags att dra in stora pengar på Espresso House. Elisabet och Charles kom i kontakt med det Londonbaserade riskkapitalbolaget Palamon, som köpte Espresso House för 60 miljoner kronor.

För första gången på tio år var Elisabet och Charles inte längre majoritetsägare i i sitt egna företag. 

– Det var en självklarhet att vi någon gång skulle sälja Espresso House redan när vi drog i gång det 1996. Vi visste att vi inte skulle kunna expandera utan kapital och det har aldrig känts konstigt att det skulle säljas, säger Elisabet.

Espresso House öppnade sin första verksamhet på St. Petri Kyrkogata i Lund. Foto: Privat

Fortsatte arbeta ihop 

Efter mångmiljonförsäljningen dröjde det inte länge innan Elisabet och Charles hade ett nytt, gemensamt, projekt på gång. Charles tog över familjegården Beckershof och de byggde ett litet hotell på platsen.

Men så 2014 separerade Elisabet och Charles. 

Det innebar också att deras företagsmässiga partnerskap tog slut. 

– De senaste fem åren har vi inte jobbat ihop. Våra vägar gick åt olika håll och det hade varit ganska komplicerat att fortsätta arbeta tillsammans efter att vi separerade, säger Charles. 

Trots att det är 13 år sedan han sålde sin majoritet i Espresso House så är Charles fortfarande aktiv i bolaget. Han ingår i konceptgruppen och är med när Espresso House står inför olika former av förändringar.

– Jobbet är fortfarande väldigt roligt, men Espresso House är ett stort bolag i dag och allting är mycket mer komplicerat. Sedan är volymerna större och olika beslut får större konsekvenser. Köper vi in stolar som går sönder står vi där med två tusen stolar som inte går att använda, säger han.

Elisabet har däremot gått vidare med nya projekt. Espresso House är ett avslutat kapitel och hon arbetar nu för tiden med en helt ny verksamhet: Egg Inc. 

– Är man entreprenör så är man. Det är svårt att sluta skapa nya verksamheter när man har entreprenörsådran, säger hon.