Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pappan rasar mot "Super skinny"-jeans

Tvåbarnspappan Mattias Fredriksson gillar inte att H&M har "Super skinny"-jeans till tvååringar. "Det påverkar barnen." Foto: Patric Söderström

Klädkedjan H&M säljer jeans till tvååringar i modellen "Super Skinny". Jeansens namn har fått många Karlskronabor att höja på ögonbrynen.

– Jag tycker att det är fruktansvärt. Medierna kablar hela tiden ut bilden av den perfekta människan och det påverkar barnen, säger tvåbarnspappan Mattias Fredriksson.

FAKTA

Har du sett några liknande exempel bland barnkläder? Mejla vår reporter på anna.dahlbeck@kvp.se

Tidigare i år skrev GT:s chefredaktör Frida Boisen en upprörd krönika om att hennes lilla dotter ville skaffa behå - trots att hon ännu inte har fått bröst. Krönikan väckte en större debatt om sexualiseringen av barn och fortsätter att vara aktuell än i dag. Nu har en jeansmodell från H&M rört upp starka känslor i Karlskrona.

Från två år

P4 Blekinge har tidigare rapporterat om att klädkedjan H&M säljer jeansmodellen "Super Skinny" till barn från två år och uppåt. Karlskronabon Mattias Fredriksson, som har två små söner, är upprörd över idealen som företaget förmedlar.

– Barnkläder ska väl vara bekväma i första hand, säger han till Kvällsposten.

– Tänk om det skulle bli jättepopulärt med sådana här jeans bland barn. Om det då finns en lite större tjej i klassen som inte kommer i jeansen så kan det i värsta fall bli en grund till mobbning.

Vi har hört av oss till klädjätten för en kommentar om varför de säljer barnjeans under namnet "Super Skinny. H&M:s PR-chef Johanna Dahl har valt att besvara våra frågor per mejl.

"De namn som vi har valt att döpa de olika jeansmodellerna på barnavdelningen är till för att beskriva modellen och inte några specifika ideal. Skinny jeans är till exempel ett myntat uttryck för jeans med smal passform och som ett globalt företag använder vi oss av detta engelska uttryck då det är ett begrepp som fungerar på alla våra marknader" skriver hon.

"Finns redan press"

Kvällsposten ställde även frågan hur H&M arbetar för att förmedla sunda ideal till barn och unga, en fråga som Johanna Dahl besvarar så här:

"Att förmedla ett sunt ideal är något vi värdesätter högt och denna fråga diskuterar vi dagligen och det är något som är i ständigt fokus inom H&M. Vår marknadsföring har stort inflytande och det är viktigt för oss att förmedla en positiv och sund bild."

Men Mattias Fredriksson har inte särskilt mycket till övers för det svaret.

– Det är lätt för H&M att svara så, säger han.

– Men det finns redan en press med alla dieter och att små flickor ska banta. Det är inte rätt mot barnen att köpa sådana jeans.