Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Övningskörare fastnade på spåret – då kom tåget

Bommen fälldes ner när övningsköraren fick motorstopp. Arkivbild.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Övningsköraren fick motorstopp och fastnade på järnvägsspåret. 

Då fälldes bommen ner och tåget kom.

Med några centimeter mer otur hade det hela slutat med en allvarlig olycka – bilen touchades bara av tåget, skriver Sydsvenskan.

Övningsköraren var ute och övade på vägarna utanför Svedala när olyckan var framme. Den unge mannen var på väg över en järnvägskorsning när det började blinka rött – och bilen stannade. Övningsköraren hann inte få igång bilen igen innan bommen fälldes ner över taket på bilen.

Pappan tog sig ut och försökte lyfta bommen, samtidigt som övningsköraren försökte starta bilen. Men de lyckades inte.

Samtidigt kom Pågatåget rusande i hög hastighet. Tågföraren fick ingen varningssignal, men såg bilen på håll och drog i nödbromsen. Med en hel del tur i oturen touchade bara tåget bilen med ett fotsteg. Skadorna på fordonen blev små – och ingen människa skadades.

Hade kunnat bli mycket värre

Nu har Trafikverket utrett olyckan och konstaterar att om bilen stannat bara några centimeter längre fram så hade kollisionen blivit betydligt värre, skriver Sydsvenskan. Bilen hade kunnat släpas med och de två personerna i bilen hade riskerat att skadas ordentligt.

Utredningen visar också att korsningen fungerade som den skulle, men att tågföraren hade fått ett larm om den hade haft helbommar. Några planer på att byta system i korsningen finns dock inte.

– Vår bedömning är att helbommar inte är säkrare än halvbommar. Fördelen med halvbommar är att man enklet kan köra ut ur plankorsningen om man hamnar mellan, säger Joakim Pontén, sektionschef för olycksutredningar på Trafikverket, till Sydsvenskan.