Den 13-årige pojken fick inte plats på det överbokade Norwegian-planet. Foto: ShutterstockDen 13-årige pojken fick inte plats på det överbokade Norwegian-planet. Foto: Shutterstock
Den 13-årige pojken fick inte plats på det överbokade Norwegian-planet.  Foto: Shutterstock
Pojken kunde bara stå och se på hur de andra passagerarna gick ombord. Foto: ColourboxPojken kunde bara stå och se på hur de andra passagerarna gick ombord. Foto: Colourbox
Pojken kunde bara stå och se på hur de andra passagerarna gick ombord. Foto: Colourbox
13-åringens pappa Erik Jacobsen anser att Norwegian borde tagit större ansvar. Foto: Privat13-åringens pappa Erik Jacobsen anser att Norwegian borde tagit större ansvar. Foto: Privat
13-åringens pappa Erik Jacobsen anser att Norwegian borde tagit större ansvar. Foto: Privat

Överbokat plan – då lämnades 13-åringen kvar av Norwegian

Publicerad

Erik Jacobsens 13-årige son skulle flyga hem till sin mamma i Danmark.

Men Norwegian-planet var överbokat – och då lämnade flygbolaget 13-åringen ensam kvar på flygplatsen. 

– Jag är rasande, man lämnar inte kvar barn ensamma på en flygplats, det är helt galet, säger Erik Jacobsen.

Danske Erik Jacobsen lämnade av sin 13-årige son på flygplatsen i Oslo. Hans mamma bor i Danmark och nu skulle han flyga hem till henne. Resan planerades och bokades redan i januari. 

När 13-åringen hade kommit in på flygplatsen och skulle gå till rätt gate tittade han på boardingkortet och upptäckte att i stället för en platsanvisning stod det SBY. 

– Jag fick ett sms av honom där han skrev "Vad betyder det?" och jag fick be honom gå till gaten och fråga. Då fick han beskedet att han skulle vänta tills alla andra gått ombord, säger Erik Jacobsen till Ekstrabladet, som rapporterat om händelsen. 

Alla andra gick ombord

Sonen fick stå och se på hur de andra passagerarna gick ombord på Norwegian-planet. När han stod ensam kvar utanför gaten fick han beskedet att han inte fick plats på flygplanet och uppmanades att leta upp kundtjänst för att få besked. 

Han ringde då sin pappa förtvivlat och visste inte vad han skulle göra. Erik Jacobsen  fick guida honom att hitta en person som kunde visa honom var kundtjänst fanns. Där fick han plats på nästa flyg till Köpenhamn.

– Det var jag som fick guida honom till kundservicen, men det borde egentligen vara tvärtom – att Norwegian skulle hjälpa honom. Det är det jag vänder mig mot, det var ingen som hjälpte honom. Hade inte han hört av sig till mig hade han inte kommit med nästa flyg, säger Erik Jacobsen.

– Norwegian sa i princip att det var min sons ansvar – men det borde ligga hos dem. 

När pojken kom till gaten fick han inte gå ombord på planet. Det var överbokat. Foto: Colourbox

Ska betala för ledsagare

Andreas Hjörnholm, kommunikationschef för Norwegian, bekräftar händelsen och att det beror på att planet var överbokat. 

Anledningen till att pojken inte fick hjälp var att han var över 12 år gammal – och att hans föräldrar inte betalat extra för en ledsagare på flygplatsen. 

– Det är något som man ska beställa extra och det har det dessvärre inte gjorts vid det här tillfället och därför har vi inte haft möjlighet att se att pojken var minderårig, säger han. 

Borde veta att han är 13 år

Eric Jacobson hävdar att sonen är med i Norweigan reward – och att hans uppgifter är registrerade där.

– Därför tycker jag att de borde veta om att han är 13 år gammal, det står ju där. Varför ska vi annars skriva in det? Det kan också vara så att personalen inte visste om det, men då är det ett systemfel.

Erik Jacobsen vill lyfta ämnet eftersom han tror att det finns betydligt fler som har drabbats av det här.

Han har förgäves försökt få tag på Norwegian på torsdagen, bland annat för att kompenseras av Norwegian, som är en standard när en biljett avbokas. Men han är tydlig med att det inte är därför han går ut och berättar historien i svenska och danska medier.

– Jag låter mycket nu för att uppmärksamma andra föräldrar, för det är helt galet att Norwegian inte tar något ansvar. Man lämnar inte kvar ett barn på en flygplats.

Relaterade ämnen
Jakob Kjelldén

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag