Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oväntade planen från Ica: "Vill sälja mindre"

Erik Ahlskog är handlare på Ica Kvantum i Höganäs. Foto: Li Fernstedt
Ica Kvantum i Höganäs satsar på ett bättre miljötänk. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Sedan tidigare är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN

Ett bättre miljötänk – och minskad försäljning av plastkassar.

Det slår Erik Ahlskog, handlare på Ica Kvantum i Höganäs, ett slag för.

– Vi vill sälja färre påsar, för miljöns skull, säger han.

För att uppmuntra sina konsumenter till miljömedvetna val tog Ica Kvantum i Höganäs ställning. De bärkassar som tidigare var av icke nedbrytbar plast, är nu utbytta till komposterbara påsar.

– Vi bytte ut de traditionella plastpåsarna till komposterbara kassar. Det är en bärkasse som inte lämnar några microplaster efter sig när den bryts ner, säger Erik Ahlskog, handlare på Ica Kvantum.

Icahandlaren: "Vi säljer färre påsar, för miljöns skull"

Påsen kostar mer än förut, något som delvis är till för att motivera kunderna till att tänka till innan köpet av kassen.

– Tidigare kostade plastpåsarna två kronor, nu kostar de fem. Antalet påsar som säljs har sänkts, jag tror att kunderna tänker till lite innan de köper med en bärkasse hem. Vi vill sälja färre påsar, för miljöns skull. Det höjda priset hjälper till att ta upp ämnet på agendan, folk reagerar och resonerar, säger han.

 

LÄS MER: Ica bjöd på tårta – då utbröt kaos

 

Vill inte belasta miljön

Sedan flera år tillbaka är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik, och nu samarbetar de även med Naturskyddsföreningen, men vad som var den största faktorn till den miljömedvetna förändringen var Lerbecksskolan i Höganäs.

– Jag blev inbjuden till Lerbergsskolan, för att ta del av deras projekt om hur plast påverkar naturen. Det kickade i gång mig. Jag kom i kontakt med Naturskyddsföreningen och vi inledde sedan ett samarbete.

Erik Ahlskog vill motivera sina kunder till bättre miljöval. Foto: Christer Wallentin

Trots att butikens syfte är att sälja till konsumenter menar Erik Ahlskog att de har ett ansvar.

– Vi är en kommersiell verksamhet, men trots det behöver vi dra vårt strå till stacken. Detta försöker vi göra genom att belasta miljön så lite som möjligt, samtidigt som vi jobbar med försäljning, säger han.

Positiv respons

Responsen från kunderna har till största del varit positiv.

– Samma dag som vi lanserade de nya påsarna publicerade vi nyheten på vår Facebook-sida. När vi förklarade anledningen till vårt val, att vi vill se en mindre förbrukning av plastkassar, verkade de flesta förstå. Det blev bra diskussioner, kommentarerna var nästan uteslutande, säger Erik Ahlskog.

 

LÄS MER: Så skyddar sig Ica och Coop mot brutala rånen

 

Nu tittar Erik och hans kolleger på fler sätt som verksamheten kan bli mer miljövänlig.

– Vi planerar att byta ut engångspåsarna vid frukt och grönt-avdelningen, även där vill vi ha komposterbar plast. Vårt övriga sortiment ser vi också över, engångsformarna i köket och kroppsvårdsprodukter med plast i skulle kanske kunna bytas ut. Vi vill föregå med gott exempel och ge utrymme för bra artiklar i butiken. Samarbetet med Naturskyddsföreningen fortsätter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!