Erik Ahlskog är handlare på Ica Kvantum i Höganäs. Foto: Li FernstedtErik Ahlskog är handlare på Ica Kvantum i Höganäs. Foto: Li Fernstedt
Erik Ahlskog är handlare på Ica Kvantum i Höganäs. Foto: Li Fernstedt
Ica Kvantum i Höganäs satsar på ett bättre miljötänk. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESSIca Kvantum i Höganäs satsar på ett bättre miljötänk. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Ica Kvantum i Höganäs satsar på ett bättre miljötänk. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Sedan tidigare är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅNSedan tidigare är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
Sedan tidigare är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN

Oväntade planen från Ica: "Vill sälja mindre"

Publicerad

Ett bättre miljötänk – och minskad försäljning av plastkassar.

Det slår Erik Ahlskog, handlare på Ica Kvantum i Höganäs, ett slag för.

– Vi vill sälja färre påsar, för miljöns skull, säger han.

För att uppmuntra sina konsumenter till miljömedvetna val tog Ica Kvantum i Höganäs ställning. De bärkassar som tidigare var av icke nedbrytbar plast, är nu utbytta till komposterbara påsar.

– Vi bytte ut de traditionella plastpåsarna till komposterbara kassar. Det är en bärkasse som inte lämnar några microplaster efter sig när den bryts ner, säger Erik Ahlskog, handlare på Ica Kvantum.

Icahandlaren: "Vi säljer färre påsar, för miljöns skull"

Påsen kostar mer än förut, något som delvis är till för att motivera kunderna till att tänka till innan köpet av kassen.

– Tidigare kostade plastpåsarna två kronor, nu kostar de fem. Antalet påsar som säljs har sänkts, jag tror att kunderna tänker till lite innan de köper med en bärkasse hem. Vi vill sälja färre påsar, för miljöns skull. Det höjda priset hjälper till att ta upp ämnet på agendan, folk reagerar och resonerar, säger han.

 

LÄS MER: Ica bjöd på tårta – då utbröt kaos

 

Vill inte belasta miljön

Sedan flera år tillbaka är Ica Kvantum i Höganäs en Svanenmärkt butik, och nu samarbetar de även med Naturskyddsföreningen, men vad som var den största faktorn till den miljömedvetna förändringen var Lerbecksskolan i Höganäs.

– Jag blev inbjuden till Lerbergsskolan, för att ta del av deras projekt om hur plast påverkar naturen. Det kickade i gång mig. Jag kom i kontakt med Naturskyddsföreningen och vi inledde sedan ett samarbete.

Erik Ahlskog vill motivera sina kunder till bättre miljöval.Foto: Christer Wallentin

Trots att butikens syfte är att sälja till konsumenter menar Erik Ahlskog att de har ett ansvar.

– Vi är en kommersiell verksamhet, men trots det behöver vi dra vårt strå till stacken. Detta försöker vi göra genom att belasta miljön så lite som möjligt, samtidigt som vi jobbar med försäljning, säger han.

Positiv respons

Responsen från kunderna har till största del varit positiv.

– Samma dag som vi lanserade de nya påsarna publicerade vi nyheten på vår Facebook-sida. När vi förklarade anledningen till vårt val, att vi vill se en mindre förbrukning av plastkassar, verkade de flesta förstå. Det blev bra diskussioner, kommentarerna var nästan uteslutande, säger Erik Ahlskog.

 

LÄS MER: Så skyddar sig Ica och Coop mot brutala rånen

 

Nu tittar Erik och hans kolleger på fler sätt som verksamheten kan bli mer miljövänlig.

– Vi planerar att byta ut engångspåsarna vid frukt och grönt-avdelningen, även där vill vi ha komposterbar plast. Vårt övriga sortiment ser vi också över, engångsformarna i köket och kroppsvårdsprodukter med plast i skulle kanske kunna bytas ut. Vi vill föregå med gott exempel och ge utrymme för bra artiklar i butiken. Samarbetet med Naturskyddsföreningen fortsätter.

Relaterade ämnen
Elvira Lagerström Dyrssen
Elvira Lagerström Dyrssen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag