Lunds Universitet är snart över 3 miljarder rikare. Foto: ColourboxLunds Universitet är snart över 3 miljarder rikare. Foto: Colourbox
Lunds Universitet är snart över 3 miljarder rikare.  Foto: Colourbox
Under fyra år har företag och privatpersoner kunnat skänka pengar via Swish. Foto: TTUnder fyra år har företag och privatpersoner kunnat skänka pengar via Swish. Foto: TT
Under fyra år har företag och privatpersoner kunnat skänka pengar via Swish.  Foto: TT
Över tre miljarder har samlats in. Foto: IBLÖver tre miljarder har samlats in. Foto: IBL
Över tre miljarder har samlats in.  Foto: IBL

Otroliga donationen till Lunds universitet

Publicerad

1700 personer och 500 organisationer har skänkt pengar för "En bättre värld".

Mottot tillhör Lunds universitet som lagom till sin 350:e födelsedag får ett tillskott på tre miljarder kronor.

– Ibland tror man att en donation måste vara mycket pengar, men det roliga är att även enskilda personers gåvor kan göra skillnad, säger Pia Siljeklint vid Lunds universitet till Sydsvenskan

I fyra år har Swish-portarna varit öppna. 

Redan 2014 inleddes donationskampanjen som pågick fram till i går, söndag. Syftet var att samla in tre miljarder kronor som skulle gå till universitets verksamhet.

Tre miljarder i bidrag

Exakt hur mycket pengar som samlats in är inte klart ännu, men målet att dra in tre miljarder är i hamn. Med råge, enligt Sydsvenskan. 

– Vi har inte räknat helt färdigt, det finns en viss eftersläpning och den exakta siffran blir klar i mitten av februari. Men det blir betydligt över tre miljarder, säger Pia Siljeklint, chef för universitetets avdelning för donatorrelationer, till Sydsvenskan.

1700 har skänkt

De största donationerna kommer föga förvånande från stiftelser och företag. 

Men privatpersoner har också kunnat sänka pengar. Enligt Sydsvenskan har 1700 personer bidragit till den enorma donationskampanjen, ofta genom små summor. Många har kunnat donera med hjälp av Swish. 

En del har berättat varför de skänkt. Andra inte.

– Några har gjort det, och många har definierat vilket område pengarna ska gå till. Vi vet att det ofta kan vara för att man själv är engagerad inom ett forskningsområde eller vill bidra till något man själv åtnjutit. Det kan exempelvis handla om att man själv har varit utbytesstudent och vill att andra ska få uppleva den möjligheten som ung student, säger hon till Sydsvenskan. 

https://twitter.com/Lundsuni/status/956813984589647872

"För en bättre värld" 

Donationskampanjen har gått under namnet "För en bättre värld". Pia Siljeklint förklarar varför:

– Det utgår från universitetets värdegrund. Vi är ett universitet med förankring i Lund, men vi har forskning som är världsledande inom många områden. Många av de privata donationerna handlar också om en önskan att bidra till samhällsnytta och utveckling.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag