Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oro efter bussbranden: ”Det är extremt ovanligt”

Det återstår bara ett skelett av bussen som började brinna under tisdagseftermiddagen. Foto: FRITZ SCHIBLI
Bussbranden var våldsam. Bilderna visar hur brinnande gas sprutar ut. Foto: Fritz Schibli

Många Malmöbor chockades när de såg bilderna och filmerna på den brinnande stadsbussen

Den explosionsartade branden under tisdagseftermiddagen har fått många att ställa sig frågan hur säkert det är att åka buss i Malmö. 

– Så här i efterhand kan vi konstatera att det var väldigt mycket tur i oturen, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina som äger bussen. 

Strax efter klockan 13 på tisdagseftermiddagen släppte busschauffören av sina passagerare på ändhållplatsen Fullriggaren i Västra Hamnen. Några sekunder senare upptäckte han att bussen började brinna. 

Branden var explosionsartad. 

Busschaufförens försök att själv släcka elden var lönlösa. Efter bara en liten stund var bussen ett eldklot – och från gastanken på taket sprutade lågorna ut flera meter. 

– Det är den mest intensiva eld jag sett någonsin. Det är rökskador på huset intill. Det var så förbaskat intensivt. Jag kände rejält obehag, berättade Thomas Roth, 64, som blev vittne till branden.

Nobina som äger bussen har startat en utredning av branden. Foto: FRITZ SCHIBLI
”Bussbränder är extremt ovanligt. Kollektivtrafiken är bland det säkraste man kan färdas med”, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon. Foto: FRITZ SCHIBLI

”Handlar om att gå till botten”

Bilder och filmer på den spektakulära branden spreds snabbt bland Malmöborna. Många förfärades och uttryckte oro i sociala medier. Många läsare har också hört av sig och ifrågasatt säkerheten på bussarna. 

David Erixon är kommunikationschef på Nobina, företaget som äger bussen. 

– Det är inte så mycket vi kan säga just nu mer än att det sker en teknisk utredning och en brandutredning och det handlar om att gå till botten med vad som har inträffat och vad som är orsaken. Innan dess är det svårt att säga mer. 

Hur lång tid tar en sån här utredning att genomföra?

– Det går inte att spekulera i, det beror på hur tekniskt avancerat det är och hur djupt man måste gräva, säger David Erixon. 

– Det viktigaste från vår sida är att komma fram till vad som orsakade branden och händelseförloppet. Hur lång tid det tar är mindre viktigt, men naturligtvis vill vi att det går så fort som möjligt. 

Bör resenärer i Malmö vara oroliga?

– Det enkla svaret är nej, bussbränder är extremt ovanligt. Kollektivtrafiken är bland det säkraste man kan färdas med. Men när det inträffar en incident tar vi det på största allvar och går till botten med om det finns något vi kan utveckla och förbättra. 

Bussen hade precis släppt av passagerare vid ändhållplatsen Fullriggaren i Västra Hamnen när det började brinna. Foto: ANDREAS HILLERGREN/TT

Regelbundna kontroller

På Malmös gator rullar 228 olika gröna stadsbussar av dessa är 202 gasbussar. Sen finns det 13 som drivs av biodiesel och 13 elbussar. 

Bussen som brann var en gasbuss, en av 43 exemplar av modellen som är i trafik i Malmö. 

Skånetrafiken följer haveriutredningen noga. 

– Om det har något att göra med att det är gasbuss eller inte vet vi inte heller egentligen. Det enda vi vet är att det av någon anledning har brunnit, säger Joakim Borgudd på Skånetrafikens presstjänst. 

Har ni diskuterat att dra tillbaka just den här bussmodellen?

– Inte såvitt jag vet i alla fall. Eftersom vi inte vet något om orsaken är det för tidigt att vidta några åtgärder. 

Säkert att åka buss i Malmö?

– Det är det absolut. Vi gör regelbundna kontroller av alla bussar för att se till att allt fungerar som det ska. Det är väldigt säkert att åka buss.

Det var ingen som skadades i bussbranden. David Erixon på Nobina är nöjd med hur allt hanterades.  

– Så här i efterhand kan vi konstatera att det var väldigt mycket tur i oturen. Föraren upptäcker att det finns rökutveckling och agerar helt i enlighet med de rutiner vi har. Man larmar, man inleder släckningsarbete, räddningstjänsten tar vid, man kan släcka branden och ingen kommer till skada.