Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ombyggnader att vänta – när bussarna ska bytas ut

Malmöexpressen är el- och gashybridbussar.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
En laddarm sänker sig ner över busstaket och startar laddningen.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

När den så kallade Malmöexpressen läggs på fler busslinjer är en hel del ombyggnationer vid Malmö Centralstation och Södervärn att vänta. 

Det skriver Skånska Dagbladet.

Det kan bli rejält rörigt kring Malmö Centralstation när den så kallade Malmöexpressen ska förläggas på fler linjer. I dag går el- och gashybridbussarna på linje 5 mellan Stenkällan och Västra hamnen – men snart ska bussarna finnas på fler linjer. 

På tisdagen ska tekniska nämnden träffas och besluta om direktiv för projektet med Malmöexpressen. Projektet är en del av Storstadspaketet som består av åtgärder i Malmö för en totalnota på fyra miljarder kronor. 

Projektet med Malmöexpressen är den största satsningen som gjorts på kollektivtrafik i Malmö efter Citytunneln, enligt SkD. 

I dag trafikeras linje 5 delvis av dubbelledbussar som är 24 meter långa och de som är 18 meter långa. Och det är 18-metersbussarna som ska trafikera flera linjer inom de närmsta åren – bland annat 2,4 och 8. 

Längre bussar kräver längre hållplatser

Och det är just längden på bussarna som ställer till det i trafiken, då längre bussar också kräver längre hållplatser, berättar Magnus Fahl, trafikstrateg på fastighets- och gatukontoret, för SkD.

– Vi kommer att utreda på vilka sträckor som det är möjligt att göra nya busskörfält. De längre bussarna kräver också längre hållplatser som de som finns vid Kockum Fritid på linje 2 eller vid Folkets park på linje 5, säger Fahl till tidningen.

Utöver det ska linje 3, 6 och 9 få bättre framkomlighet.

– Målet är att framkomligheten för bussarna ska vara så god att de slipper att stå och vänta bakom köande bilar, fortsätter Fahl.

Det är dock några år kvar innan spaden sätts i marken med ändringarna kring busstrafiken, som ska vara färdigbyggda i slutet av 2020-talet, skriver Skånska Dagbladet. 

LÄS MER: 8 klimateffekter: Så ser Sverige ut år 2030 (PREMIUM) 

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!