Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oklart varför flygmotorer vibrerade för mycket

Ett av flygplanen är redan i drift efter att en flygmotor byts ut. Foto: MIKAEL NILSSON

De två BRA-flyg som tvingades avbryta sina flygningar och landa på Malmö Airport har fått sina motorer utbytta.

– Ett flygplan är redan i drift, säger Jim Hofverberg, pressansvarig på BRA-Flyg.

Orsaken till varför två motorer på kort tid varnade för tekniska fel är fortfarande oklar. Felet ska ha berott på vibrationer i motorer.

Sammanlagt 198 passagerare drabbades när två flygplan med 45 minuters mellanrum tvingades landa på Malmö Airport på lördagen. Flygplanen är båda av typen Avro men av olika modeller, RJ 85 och RJ 100. Skillnaden är bland annat antalet passagerare. 

I helgen ersattes motorn på ett av planet. Det andra planets motor byttes ut under måndagen.

Ett av flygplanen är redan i drift, enligt Jim Hofverberg.

Landade med en motor avstängd

Besättningarna valde att avbryta flygningarna efter att besättningen fått indikationer om ett tekniskt fel. Felet som ska ha varit alltför kraftiga motorvibrationer. Följden blev att båda flygplanen landade med enbart tre motorer i stället för fyra.

– Vi vet ännu inte vad som orsakat det här. Motorerna ska undersökas och det kan ta tid, säger Jim Jim Hofverberg

Det första planet som tvingades gå ner på Malmö Airport var på väg från Göteborg till  Kefalonia i Grekland. Men blott 45 minuter senare inträffade ett likadant misstänkt tekniskt fel på ett BRA-flyg som också lyft från Göteborg men som var på väg till Split. Det planet vände strax söder om Rügen.

BRA-flyg har efter de två incidenterna beslutat göra kontroller av samtliga sina flygplan av den här typen.

Kontrollerar motorerna

– Vi gör alltid säkerhetskontroller, både regelbundet, varje morgon och inför start, men utöver det gör vi extra kontroll av just den här typen av motorindikation. Så den är hundra procent säkrad, har Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA-flyg.

Larm om kraftiga vibrationer på den här flygplanstypen är ovanlig. I augusti förra uppstod ett liknande problem på en RJ 100 som var på väg från Prominent Hill i Australien. Två motorer gav indikationer på kraftiga motorvibrationer men när dessa upphörde efter att planet gått ner på lägre höjd beslöt besättningen att inte avbryta flygningen, enligt aeroinside.com.

Australiens motsvarighet till svenska Transportstyrelsen lade ner utredningen av incidenten med motiveringen att den inte orsakats av brister i systemsäkerheten.

Flygplanen är byggda av British Aerospace och togs ur produktion 2001.