Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ödet i öknen efter ett år av förberedelser

Martin genomförde det 80 mil långa loppet trots missödet. Foto: Privat
Förberedelserna tillsammans med det spanska teamet var minutiösa inför starten. Foto: Privat
Efter loppet kastades han mellan besvikelsen och revanschlust. Foto: Privat
Efter loppet kastades han mellan besvikelsen och revanschlust. Foto: Privat

Efter ett år av förberedelser och stora utgifter var det dags för race.

Martin Klyver, 47, skulle åka motorcykel genom en stenig öken i spansk sommarhätta.

Men under den första etappen hände det som inte fick hända.

– Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Givetvis är jag glad att jag inte körde omkull, men det hade varit lättare att acceptera om någonting annat hade hänt än att jag fått soppatorsk. Det är det värsta som kan hända.

Baja Aragón

Start: 1983

Sträcka: 108 mil, 65 mil specialsträcka och 43 mil transportsträcka

Plats: Aragón, Spanien

Fordon: Motorcyklar, bilar, lastbilar och fyrhjulingar

Baja Aragón är en del av det Rally-VM som körs i tio olika etapper, världen över. Utöver olika etapper i Europa körs även rallyt i Mellanöstern och norra Afrika.

Den spanska etappen körs i Monegros öknen som karaktäriseras av sitt steniga landskap. Platsen är strategiskt vald på grund av närheten till staden Zaragoza.

Martin Klyver

Ålder: 47

Bor: Trelleborg

Yrke: Inköpsansvarig, Sandvik

Kör: Yamaha WR 450

Meriter: 14:e plats, Enduro-VM 1993

Kört Novemberkåsan två gånger

Kört Gotland Grand International sex gånger

15:e plats i Baja Aragón 2015

För andra året i rad har Martin Klyver, 47, kört motorcykel genom ökenlandskapet i norra Spanien.

Racet Baja Aragon är 800 kilometer från trakterna utanför Madrid österut mot medelhavet. Tävlingen genomförs i etapper under två dagar och ställer höga krav både på föraren och på motorcykeln.

I fjol slutade Martin på 15:e plats i år ville han förbättra sitt resultat men så gick någonting snett.

Kvällsposten når Martin på flygplatsen i Frankfurt under resan hem från Spanien.

– Jadu, det här året var väldigt annorlunda kan man säga. Det gick faktiskt väldigt dåligt, men inte tack vare mig själv.

– Min gamla mc hade havererat och jag fick en splitterny maskin, men det spanska teamet hade inte riktigt koll på hur mycket bränsle den drog.

Soppatorsk efter felberäkning

Racet börjad bra och i hög fart, berättar Martin. Men redan under första dagen och första etappen med bara sex kilometer kvar till första depåstoppet tog bränslet slut.

– Mitt i en sväng stannade motorn och jag förstod på en gång vad som hade hänt.

– Det var tomt i tanken, men jag hade målet att slutföra racet så jag knuffade motorcykeln i den spanska middagssolen tills jag hittade en i publiken som kunde ge mig lite bränsle så att jag kunde köra de sista kilometrarna innan jag kunde tanka.

Efter ett år av förberedelser och över 50 000 kronor i utlägg var motorstopp på grund av en felberäkning av det spanska teamet ett ganska snöpligt resultat.

– Givetvis är jag glad att jag inte körde omkull men det hade varit lättare att acceptera om någonting annat hade hänt.

"Som att köra in i en vägg"

Missödet gjorde honom kraftigt försenad och tog på krafterna.

– Det är sådant som händer och jag fullföljde i alla fall racet. Problemet sedan var att jag hamnade ganska långt bak och hade flera fyrhjulingar framför mig som drar upp en vansinnig massa damm. Det är som att köra in i en vägg.

Med dammet som skymde sikten var det för riskfyllt att köra om.

– Det är en stenöken så bilarna och fyrhjulingarna har dragit upp stenbumlingar, en del stora som medicinbollar. Kör man in i en sådan så är det färdigt. Sen vill man inte missa någon sväng. Det kan också vara riktigt farligt.

– Det blev ett annorlunda år jämfört med i fjol och det som är extra tråkigt är ju att det var teamets fel. De trodde ju att bensinen skulle räcka. Man var inte glad.

Glad över att ha fullföljt

Resultatet blev en plats 21 av 22 vid målgången.

– Jag är i alla fall nöjd med att jag fullföljde min plan att ta mig i mål.

I nuläget är det oklart om Martin kommer att jobba med samma team nästa år.

– De har lovat att ge mig en rejäl rabatt men jag hade hellre kört med ett eget team samtidigt skulle det innebära väldigt mycket jobb. Vi får väl se, jag måste börja med att smälta det här lite.