Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya vodkachefen gör om ikoniska flaskan

Hennes företrädare har varit på den absoluta toppen i över tre decennier, men nu är det dags för Anna Schreil att ta över rodret för ett av Sveriges mest välkända varumärken. "Roligt och spännande", säger hon.

Absolut Vodka är kända för sin ikoniska flaska, men i höst får Anna Schreil vara med och presentera en helt ny flaska. Foto: Mikael Sjöberg

Anna Schreil.

Så heter den nya Absolut Vodka-pampen.

Hon tar över efter Krister Asplund som lämnar efter 33 år.

– Det har varit väldigt många lyckoönskningar. Det kändes väldigt varmt och välkomnande på alla sätt och vis, säger hon.

Absolut Vodka är ett av Sveriges mest kända varumärken. Framgångssagan har många hörnstenar. En är den karakteristiska flaskan, en annan de epokgörande annonskampanjerna.

Kanske är en annan anledning att den svenska vodkan flyttade över Atlanten vid en tid då Sovjet gått in i Afghanistan och att amerikanarna bojkottade ryska varor.

Framgångarna kan också ha att göra med konceptet om lokalt producerade droppar i Nöbbelöv och i Åhus, så långt från licenstillverkning man kan komma.

Tar över efter rutinerad herre

Personen som varit spindeln i nätet under de 33 senaste av sagoåren, Krister Asplund, kliver nu åt sidan.

Anna Schreil ersätter.

– Det är fantastiskt roligt och spännande, men det är också med stor respekt för vad som är byggt här i Åhus sedan 1879 som jag tar över.

Nu ska hon sätta sin prägel på företaget och dess starka droppar.

– Krister är Krister och Anna är Anna. Det ska också tilläggas hur många duktiga medarbetare som finns i bolaget sedan tidigare, och det gör det lättare för mig som kommer in i en ny roll.

– Prioritet ett är att sätta mig in i företaget både på djupet och bredden, mycket handlar också om relationer och människor.

Ska du ändra något som konsumenterna kommer att märka?

– Jag kommer inte att gå in och förändra något för att jag vill. Det ska finnas en mening med allting. Däremot lever vi i en föränderlig värld och det gäller att vara lyhörd och anpassa sig till det, till våra konsumenters behov och utvecklingen på våra marknader.

Nydesignad flaska

Men en förändring väntar. Den har inte mycket att göra med just Anna. Men i månadsskiften september-oktober presenteras en nydesignad flaska.

– Vi har en spännande sak på gång. Det är ett projekt vi arbetat med i två år. Vi har omarbetat designen på vår ikoniska flaska något. Den kommer att bli något modernare.

Den ikoniska formen kommer i stort sett att bevaras.

– Vi har valt att skriva med lite mindre text. Vi har valt att stärka profilen på glaset. Vi har en plattare botten på flaskan vilket innebär att vi har kunnat plocka bort en hel del glasvikt, 13 procent. Det är bra för miljön och våra transporter.

– Men att den om-designade flaskan kommer ut efter sommaren har ingen koppling i sig till att jag tillträder min nya tjänst. Däremot har jag själv, och framförallt mina medarbetare på produktutvecklingsavdelningen, varit mycket involverade i detta arbete, förtydligar Anna.

Men ni är inte rädda att konsumenterna inte ska känna igen sig i den nya flaskan?

– Det har skett steg för steg och vi har testat och vi har kollat, här har vi gått metodiskt tillväga för att verifiera alla ändringar. Vi är nöjda och det kommer konsumenten att kunna se. De kommer att känna igen sig.

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!