Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya superfärjan ska krossa svåra vågorna

Dagens tre största inrikesnyheter.
En av de nuvarande fartygen på linjen är katamaranfärjan Max.

Nya superfärjan kostar 1,5 miljard svenska kronor och ska transportera både svenskar och danskar till Bornholm.

Färjan beskrivs som världens största snabbfärja och korsar Östersjöns vågor med närmare 70 kilometer i timmen.

För att passagerarna inte ska må illa av sjögången finns en ny typ av stabilisatorer ombord. 

Trafiken till den danska ön Bornholm har rusat i höjden. En av orsakerna är att rederiet Molslinjen efter ett statligt initiativ dumpat priset för en enkelresa med bil och fem personer till precis under en dansk hundralapp.

Den danska ön har nyligen även utsetts som en av Europas mest intressanta ferieöar, enligt det ansedda resemagasinet Cond Nast Travellers senaste topplista.

– Vi räknar med att den positiva utvecklingen fortsätter. Trafiken har ökat med 20 procent i år. Därför vågar vi satsa på en ny båt, säger Molslinjens PR och kommunikationschef Jesper Maack.

Fem linjer

Rederiet driver fem färjelinjer i Danmark. På rutten Ystad-Rönne finns redan två färjor.

Men kritiken över tonnaget har varit hård, inte minst från danska politiker som besökt den danska politikerveckan på Bornholm. 

Flera har mått dåligt av den stundtals häftiga sjögången på rutten, som redan trafikeras med två av världens snabbaste katamaranfärjor.

Den nya färjan beskrivs bli världens just nu största katamaranfärja och ska byggas på att varv i Australien. Färjan ska vara klar att sättas i trafik till sommarsäsongen 2022.

Färjan kostar cirka 1,5 miljarder svenska kronor och ska ha plats för 1 600 passagerare och 450 bilar.

Från rederiets sida är man noga med att påpeka den satsning som görs för att resenärerna ska få en så behaglig reseupplevelse som möjligt.

Kraftiga stabilisatorer

– Färjan byggs så både sjösäkerhet och komfort kommer i högsätet. Det ska finnas fyra stora motorer och utrustas dessutom med mycket kraftiga stabilisatorer, säger Jesper Maack.

Färjeresan mellan Ystad och Rönne på Bornholm tar 80 minuter. Ombord på den nya färjan planeras dubbla passagerardäck, flera restauranger och caféverksamhet.

Molslinjen transporterar årligen 1,9 miljoner passagerare till Bornholm. När den nya färjan sätts i trafik slutar en annan, Express 1, att trafikera rutten. Linjen har även trafik från Sassnitz i Tyskland respektive Køge i Danmark till Bornholm.

Foto: Skärmdump