Shell har gått ut på sin hemsida och varnat för bluffen. "Ovanligt sofistikerat", säger informationschefen Erica Samuelsson.Shell har gått ut på sin hemsida och varnat för bluffen. "Ovanligt sofistikerat", säger informationschefen Erica Samuelsson.
Shell har gått ut på sin hemsida och varnat för bluffen. "Ovanligt sofistikerat", säger informationschefen Erica Samuelsson.
BLUFFMEJL. Tre bensinmackar i södra Sverige har kapats av bedragare. Kunderna har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut personuppgifter.BLUFFMEJL. Tre bensinmackar i södra Sverige har kapats av bedragare. Kunderna har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut personuppgifter.
BLUFFMEJL. Tre bensinmackar i södra Sverige har kapats av bedragare. Kunderna har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut personuppgifter.
Marcus Madsen, 25, lagerförsäljare, Hässleholm: - Jag slänger oftast mejlen direkt. Ibland läser jag dem mest för att se hur dumt det är. Jag kontaktar själv företag om jag vill veta någon kampanj som jag sett på tv eller hört på radion. Det är ju de kanalerna som är seriösa. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIANMarcus Madsen, 25, lagerförsäljare, Hässleholm: - Jag slänger oftast mejlen direkt. Ibland läser jag dem mest för att se hur dumt det är. Jag kontaktar själv företag om jag vill veta någon kampanj som jag sett på tv eller hört på radion. Det är ju de kanalerna som är seriösa. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN
Marcus Madsen, 25, lagerförsäljare, Hässleholm: - Jag slänger oftast mejlen direkt. Ibland läser jag dem mest för att se hur dumt det är. Jag kontaktar själv företag om jag vill veta någon kampanj som jag sett på tv eller hört på radion. Det är ju de kanalerna som är seriösa. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN
Hans Forsberg, 56, verksamhetsproducent, Kristianstad: - När det låter för bra så är det alltid för bra för att vara sant. Jag slänger dem direkt. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIANHans Forsberg, 56, verksamhetsproducent, Kristianstad: - När det låter för bra så är det alltid för bra för att vara sant. Jag slänger dem direkt. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN
Hans Forsberg, 56, verksamhetsproducent, Kristianstad: - När det låter för bra så är det alltid för bra för att vara sant. Jag slänger dem direkt. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN
Frida Stenqvist, 36, tjänsteman, Helsingborg: - Jag är misstänksam mot mejl som inte kommer från kända avsändare. Jag är misstänksam mot saker som låter för bra för att vara sant. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIANFrida Stenqvist, 36, tjänsteman, Helsingborg: - Jag är misstänksam mot mejl som inte kommer från kända avsändare. Jag är misstänksam mot saker som låter för bra för att vara sant. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN
Frida Stenqvist, 36, tjänsteman, Helsingborg: - Jag är misstänksam mot mejl som inte kommer från kända avsändare. Jag är misstänksam mot saker som låter för bra för att vara sant. Foto: FOTOGRAF JENS CHRISTIAN

Nya Shellbluffen från "din" station

Publicerad

Brevet ser ut att komma direkt från din lokala Shellmack – och "tävlingsvinsten" är gratis bensin i ett halvår.

Nya bluffmejlet innehåller detaljer som är ovanligt skickligt utformade.

– Tidigare har bedragarna bara använt varumärket. Det gör det här mejlet lite mer sofistikerat, säger Erica Samuelsson, informationschef på St1 som driver Shellmackarna i Sverige.

Bluffmejl blir allt vanligare och många är likartade i sin utformning. Bedragarnas idé är att lura konsumenter att avslöja personliga uppgifter som lösenord eller kontonummer, och på så sätt länsa de drabbades konton. I det nya "Shell"-mejlet erbjuds kunden för en avgift på fem kronor få vara med och tävla om gratis bensin i ett halvår. För att få del av erbjudandet måste man ange kontonummer och klicka vidare på en länk.

Men det som utmärker det nya bedrägeriet med e-post som skickas ut i Shells namn är att det uppges komma direkt från en lokal Shellmack, vilket kan öka trovärdigheten och igenkänningsfaktorn i kundens ögon.

– Det ovanliga är att det ser ut att komma direkt från bensinstationen. Tidigare har bedragarna bara använt varumärket. Det gör det här mejlet lite mer sofistikerat, säger Erica Samuelsson, informationschef på St1 som driver Shellmackarna i Sverige.

Mackar i Sydsverige drabbade

De tre mackarna som drabbats är Fjärås i Halland och Kalmar och Gislaved i Småland – alla tre i Sydsverige. Dessutom skriver Shell i norska Brumunddal på sitt Facebookkonto att mackens kunder fått liknande brev.

NYTT GREPP. "Det ovanliga är att det ser ut att komma direkt från bensinstationen. Tidigare har bedragarna bara använt varumärket. Det gör det här mejlet lite mer sofistikerat", säger Erica Samuelsson, informationschef på St1 som driver Shellmackarna i Sverige.Foto: ST1

St1 har inga uppgifter på hur många kunder på de respektive mackarna som drabbats.

– Nej vi har inte fått någon information om hur spritt det är mot konsumenterna, säger Erica Samuelsson.

Kent-Ola Mårtensson som driver Shell i Gislaved känner till att en av mackens kunder blivit misstänksam och kommit in i butiken med mejlet.

– Vi har pratat med kunden i fråga. Personen kom in och visade mejlet och när vi tagit reda på mer om det kunde vi säga att det inte var att lita på. Den här kunden var misstänksam mot mejlet och hade inte tryckt på länkarna, säger han.

Generellt tror han att konsumenter blir allt bättre på att avslöja bedragarna.

– Samtidigt är det svårt att freda sig eftersom de som luras blir allt mer påhittiga, säger han.

Varnar kunderna

St1 centralt har lagt ut ett meddelande på Shells hemsida som varnar kunderna för blufftävlingen.

– Och så polisanmälde vi det, naturligtvis, säger informationschefen Erica Samuelsson.

Som kund gäller det att vara sunt misstänksam, menar hon.

– Man ska alltid vara tveksam till sådana här erbjudanden som är ganska orimliga, säger hon.

Shell: "Undersök först"

Det arrangeras ibland tävlingar med Shell som avsändare, men ifall det är en verklig satsning från företaget finns det alltid information på hemsidan.

– Vi lägger upp allt där, så då kan man undersöka det först. De som jobbar på stationen känner ju också till tävlingen, säger Erica Samuelsson.

En del konsumenter har hört av sig direkt till Shells kundservice. Men Erica Samuelssons uppfattning är att få blivit lurade.

– De som har hört av sig har frågat om det är vår tävling, vilket vi då dementerar. Kunderna verkar inse att det är en orimlig tävling, säger Erica Samuelsson och fortsätter:

– Jag hoppas att folk är restriktiva och förstår att det är mycket bedrägerier i gång.

VASSARE. Jan Olsson, Nationellt Bedrägeri centrum, menar att bedrägerierna blir snyggare, smartare och även bättre språkligt.Foto: POLISEN

Men Jan Olsson, expert på bedrägerier vid Nationellt bedrägericentrum (NBC), menar att ett antal Shellkunder sannolikt är lurade.

– De som har gått på det kanske inte ens vet ännu att något har hänt på deras konton. Vi har varnat hur många gånger som helst för att man inte ska klicka vidare, ändå gör folk det, säger han.

Bluffarna ökar

Precis som Erica Samuelsson på St1 uppfattar han den lokala avsändaren som ett nytt grepp, inte bara i bensinbranschen, utan bland bluffmejl generellt.

– Jag känner inte igen det. Inte att det är lokalt på det viset, säger han.

Trots att bedrägerier debatteras flitigt och att många olika aktörer varnar – så drabbas allt fler. Det finns fortfarande all anledning att varna konsumenter för mejl från okänd avsändare, menar han.

– Det är inte för att folk inte tar till sig informationen, utan för att antalet bedrägeri ökar. De blir också snyggare och smartare. Och bättre svenska! Inte bara googleöversatt som det var i början, säger Jan Olsson. 

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

 

Bluffmejl? Så agerar du

• Om ett företag lanserar en tävling finns den på företagets hemsida. Hittar du ingenting om satsningen där, är risken stor att "tävlingen" är en bluff.

• Är vinstvärdet orimligt högt? I så fall finns ännu större anledning att misstänka bedrägeri. Tumregeln är att ifall något verkar vara för bra för att vara sant – så är det nog inte sant.

• När du får mejl från en okänd avsändare, klicka inte vidare i länkar eller "knappar" i meddelandet. 

• Om du trots allt lämnat ut någon personuppgift eller ditt kontonummer och inser att du blivit lurad, kontakta din bank så snabbt som möjligt. Då får du hjälp med att spärra ditt konto.

• Informera gärna företaget vars namn bedragarna utnyttjar. Då kan andra kunder bli varnade.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag