När Mellby gård i somras presenterade planerna på att köpa Kappahl presenterades också kostnaden: cirka 1,5 miljarder.
Men när tidsfristen gick ut i slutet av september hade bolaget bara utökat sitt aktieinnehav från cirka 30 procent till 88 procent – två procentenheter för att begära tvångsinlös av de resterande aktierna.
”Snöpligt” beskriver Johan Andersson beskedet då.
Den nya tidsfristen gick ut i fredags, och efter helgens räkning landade andelen aktier på 91,5 procent.
– Det känns kul och det känns roligt att nu få sätta sig ner med Kappahl och dess ledning och diskutera framtiden för att jobba långsiktigt tillsammans under många år, säger Johan Andersson.
Spara 100 miljoner
Men det är ett krisande bolag som Mellby gård tar över. Sedan tidigare har det kommunicerats ett paket som innebär ett sparande i 100 miljoners-klassen varje år.
Även butiksbeståndet ska ses över. Kappahl har tidigare gått ut med att 20 butiker ska stängas och 40 anställda förlorar jobbet. Men fler personalbesparingar än så tror inte Johan Andersson på.
– Ingenting utöver det som vi inte varit öppna med mot marknaden eller som skiljer sig mot Kappahls strategi. Det handlar om att följa den inslagna vägen, säger Johan Andersson.

Att Mellby gård nu äger hela bolaget innebär också att Kappahl kommer att avnoteras från börsen – ytterligare ett steg i räddningsinsatsen.
– I praktiken vågar jag säga bolaget an jobba ännu mer långsiktigt. Att vara på börsen innebär att det blir kvartalsekonomi över det hela. Att behöva tänka på att leverera en rapport till marknaden varje kvartal, man har, så att säga, lampan på sig hela tiden utifrån, att synas i sömmarna.
– Det skapar en långsiktighet. Det skapar också en arbetsro att man kan genomföra nödvändiga förändringar i lugn och ro.
Synergier
Mellby gård har i dag även klädesbutiker som Flash, Dea Axelssons och Oscar Jacobson i sitt bestånd. Med hjälp av redan fungerande verksamheter ser Johan Andersson möjlighet till synergier.
– Inte nödvändigtvis synergier som kunden till en butik ser men det kan finnas synergier bakom draperiet. Vilket vi påtalat under processens gång, säger han.
– Annars är det ingenting som skiljer vår strategi med den strategin som Kappahl själv kommunicerat. Det kommer inte ske något dramatiskt, som jag ser det, i butiksmiljön med nya skyltar exempelvis.