Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ny sydsvensk forskning: Datorspel kan vara nyttigt

Genom att spela datorspel kan vi bli bättre på att kontrollera våra känslor. Foto: ANNA HÅLLAMS / EXPRESSEN
Forskaren Peter Jercic visar i sin studie att datorspel kan hjälpa oss fatta bättre beslut.

Det kan vara lärorikt att spela datorspel, enligt en ny sydsvensk forskningsstudie.

Datorspel kan nämligen hjälpa oss att kontrollera våra känslor.

Och om vi lär oss kontrollera våra känslor, då börjar vi även fatta bättre beslut.

– Jag tror spelutvecklare kan dra nytta av detta, säger Petar Jercic, en av forskarna bakom studien.

När vi blir arga, ledsna eller i allmänhet låter känslorna ta över – då fattar vi också sämre beslut. 

Det kan handla om att vi i en stund av stress köper en helt värdelös aktie eller att vi gör något som vi senare ångrar när vi är arga. 

Men det finns en lösning: datorspel. 

Enligt en ny studie från Blekinge tekniska högskola kan nämligen datorspel lära oss att kontrollera våra känslor. I förlängningen leder det till att vi fattar bättre beslut, både i vardagen och i arbetet.

– Huvudpoängen med vårt datorspel är att hitta det jobbigaste i en helt vanlig syssla och sedan sätta spelaren i en stressig miljö, säger Petar Jercic, en av forskarna bakom studien. 

Petar Jercic och hans forskarlag har utvecklat ett datorspel som tvingar spelaren att fatta snabba beslut under stress och press. Efter att ha tagit del av datorspelet är sedan förhoppningen att spelaren blir bättre på att kontrollera sina känslor. 

Och om vi lär oss kontrollera våra känslor, då fattar vi också bättre beslut. 

– Uppgiften i vårt spel är att göra en prisuppskattning på aktier och då får spelaren indikationer på vad en aktie är värd och sedan ska de besluta sig för att sälja eller köpa när de får bud från investerare, berättar Petar Jercic. 

Inte tillgängligt för allmänheten 

Det är knappast spel som Grand Theft Auto eller Fifa som förbättrar vår förmåga att fatta bra och sunda belsut. 

Datorspelet som ingår i Petar Jercics studie har utvecklats i samarbete mellan två universitet och en bank i Danmark. 

Än så länge finns datorspelet inte tillgängligt för allmänheten, utan är upplagt på en plattform som bankens anställda kan ta del av. 

– Jag tror att spelutvecklare kan dra nytta av detta, säger Peter Jercic. 

Hur då? 

– Vi har redan nu flera sensorer omkring oss som kan mäta vårt känslotillstånd, som blodtrycksmätare, pulsmätare och hjärtfrekvens. Nu behöver vi bara paketera dem sensorerna i roliga spel.