Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ny regler ska hjälpa
kvinnor att ta MC-kort

Krypkörningsövningarna missgynnar tjejer, enligt VTI. Nu ändras förutsättningarna för körproven.Foto: Per Nilsson

MC-proven i låg fart har varit svårare för små förare och kvinnor. Nu ändrar Transportstyrelsen föreskrifterna så att ett av "lågfartsmomenten" i körprovet tas bort.

– Med största sannolikhet träder det i kraft i maj, säger Olof Stenlund, projektledare på Transportstyrelsen.

Färre tjejer tar MC-kort

Andelen tjejer som tar MC-kort har fallit under flera år. Under 2014 tog 8000 svenskar MC-kort. 14 % av dessa var tjejer. Det är den lägsta andelen på 15 år. 2003 var tjejerna över en femtedel (21,3 procent).

När det gäller godkännandegraden så blev 70,9 procent av männen godkända på körproven 2014. Motsvarande siffra för tjejer var 62,8 procent.

Förändringarna bygger bland annat på slutsatser som Statens Väg- och Tranportforskningsinstitutet (VTI) dragit av att analysera genomförda körprov i landet. Och slutsatsen är att manöverproven i lågfart missgynnar kortare personer. Och eftersom kvinnor i allmänhet är kortare än män så missgynnar det även kvinnor som kuggas oftare än män.

Nu kommer föreskrifterna för körproven att ändras.

Enligt Olof Stenlund handlar förändringarna om att man vill fokusera mindre på lågfartsövningar på bana och mer på övningar ute i trafiken.

– Man måste givetvis kunna hantera motorcykeln i lågfart också men det är inte det som är det viktigaste.

Rent konkret innebär förändringarna att man tar bort ett av de två lågfartsmoment som ingår i körprovet.

"Ska inte finnas några skillnader"

Sveriges Motorcyklister (SMC) ser positivt på förändringarna.

Dels för att det innebär att mer fokus läggs på övningar som förläggs ute i trafiken i stället för på manöverbanor och dels för att bedömningen blir mer jämlik.

– Det ska ju inte finnas några skillnader på förutsättningarna för killar och tjejer, säger Maria Nordquist på SMC.

SMC:s medlemstidning MC-folket har granskat statistiken över körproven till motorcykel mellan 2004 och 2014. Och enligt den statistiken finns det regionala skillnader på hur förare godkänns eller kuggas. Tidningen slår bland annat fast att Umeå är den bästa uppkörningsorten för kvinnor och Örebro den sämsta. Även för män är Umeå bäst medan flest kuggar i Farsta.

– Jag tror att det är för att majoriteten av alla som kör upp i norr väljer att gå på trafikskola. Säsongen är så kort och då väljer man en bättre utbildning, säger Peter Lalander, chef på Trafikverkets förrarprovskontor i Umea till MC-folket.