Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu läggs rälsen ut i
Hallandsåstunneln

Bara de sista installationerna är kvar innan Hallandsåstunneln står helt klar. Foto: Trafikverket
"Vi har mycket jobb kvar", säger Trafikverkets projektchef Patrik Magnusson. Foto: Ulf Angberg
Efter 22 år öppnar Hallandsåstunneln för trafik den 13 december i år.

Marken har förgiftats, sanerats och kommuninvånarna i Båstad oroats.

Men efter hela 22 år öppnar Hallandsåstunneln för trafik den 13 december i år.

Just nu läggs rälsen och sedan kan tågen äntligen börja rulla.

Hallandsåstunneln

Detta har hänt:

1992: Efter beslut från regeringen påbörjas tunnelarbetet.

1997: Höga halter av akrylamid upptäcks i avloppsvattnet. Projektet stoppas.

2003: Bygglov ges av Båstad kommun.

2006- 2008: Banverket betalar företagsbot efter dom i tingsrätt och rättsliga tvister pågår mellan Banverket och skyldig entreprenör.

2013: De två 8,7 km långa tunnlarna borras färdigt.

Källa: Trafikverket

Efter många turer fram och tillbaka står Hallandsåstunneln färdig, efter vad som kommer att bli hela 22 års väntan. Hösten 2013 lyckades Trafikverket borra sig hela vägen genom Hallandsåsen. Sedan dess har de ägnat sig åt så kallat installationsarbete.

– Vi har mycket jobb kvar. Vi måste bygga färdigt kontaktledningen i tunnlarna, bygga tre stationer och under sommaren och hösten testa anläggningen. Sedan måste vi utbilda all personal, säger Trafikverkets projektchef Patrik Magnusson.

Skattebetalarna finansierar

När tunnelbygget står klart i december kommer det att ha kostat svindlande 10,5 miljarder kronor. 700 miljoner kronor har finansierats av EU, resten av skattemedel.

– Det var när vi började med den nya tunnelborrmaskinen "Åsa", som borrar sig framåt och samtidigt lägger en betongvägg, som projektet började gå i rätt riktning. Givetvis har det varit en utmaning, med tanke på allt vatten som läckt in och så vidare.

Tunneln ligger helt stilla

Kvällsposten har tidigare rapporterat om rörelser i tunneln. Den kritiken avfärdar Patrik Magnusson och hänvisar till Trafikverkets egna mätningar.

– Det är normalt att det rör sig lite just efter att man borrat men nu ligger den helt stilla. Vi har våra egna studier och professorer och vi känner oss helt trygga.

Västkustbanan stängs av 5 - 12 november.

– Så länge vi bygger spår i tunnlarna kan vi inte bygga själva anslutningarna till och från tunnlarna eftersom den nuvarande tågförbindelsen rullar där som vanligt.

 

Georgina Harris

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!