Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu har E6 stängt för samtlig trafik

Två broar ska byggas vid trafikplats Alnarp på E6. Foto: Fritz Schibli
Kristofer Söderberg, biträdande projektledare för projektet ”Lund-Arlöv, Fyra spår” på Trafikverket. Foto: Privat
Redan vid 19 på torsdagskvällen stängdes E6 av i norrgående riktning. Foto: Fritz Schibli
Långa köer väntas – och resenärer uppmanas ta tåget. Foto: Fritz Schibli
50 000 kubik jord behöver grävas bort, för att lämna plats åt broarna. Foto: Fritz Schibli
Vägbygget är klart den 26 oktober. Foto: Fritz Schibli

Två stora broar ska skjutas på plats vid E6, trafikplats Alnarp.

Arbetet kräver att E6 stängs av helt under perioden – och under drygt två veckor kommer 55 000 bilister få välja en annan väg, varje dag.

– Behöver du inte göra din resa – åk inte ut, säger Kristofer Söderberg, biträdande projektledare på Trafikverket.

En äldre bro på E6 vid trafikplats Alnarp ska ersättas med nyare varianter. Det omfattande arbetet väntas ta drygt två veckor och vägen stängs av under tiden. De 55 000 trafikanter som dagligen kör förbi platsen tvingas välja andra vägar – och Trafikverket, räddningstjänsten och polisen är beredda på kaos.

– Ska man köra förbi trafikplats Alnarp kommer man behöva köra andra vägar. Mindre vägar runtomkring kommer få mer trafik, med anledning av de 55 000 trafikanterna. Vi vill gärna att man åker tåg om man kan. Behöver du inte göra din resa – åk inte ut. Det kommer bli långa köer, säger Kristofer Söderberg, biträdande projektledare för projektet ”Lund-Arlöv, Fyra spår” på Trafikverket.

Även cyklisterna kan påverkas av ombyggnationen. Ellen Jacobsson, 61, skulle cykla till Lomma på torsdagen, hon berättar att det var mer komplicerat än annars.

– Det är många bitar som ska falla på plats och det kommer bli intressant att se hur trafiken påverkas. Jag själv skulle cykla till Lomma i dag, men det tog mycket längre tid än vad det brukar göra. Det är mycket krångligare nu, med alla avspärrningar inne i Åkarp, säger hon.

Ellen Jacobsson märker av ombyggnaden – även som cyklist. Foto: Fritz Schibli

Väntas bli problem i morgonrusningen

Bygget, som har förberetts i flera månader, startade som planerat på torsdagskvällen. Stängningen av E6 var satt till klockan 20.00, men redan vid 19-tiden stängdes norrgående riktning av.

– Jag fick precis besked om att vi är i gång och fräser asfalt, vilket är det första steget i processen. Det är härligt att vara i gång, det har varit mycket planering. Alla har varit taggade för att börja jobba, sa Kristofer Söderberg strax efter klockan 20.

När trafiken ströps var Kvällspostens fotograf Fritz Schibli på plats. Stängningen av motorvägen ska inte ha orsakat några omedelbara problem – något som däremot kan ske under fredagsmorgonens rusningstrafik.

– Det har gått ganska bra – mycket trafik och långsamt tempo, men inte helt stillastående trafik. Den stora utmaningen lär däremot bli i morgon bitti, säger Schibli.

32 domkrafter hjälper broarna på plats

Under natten ska vägräcken monteras ner. Därefter påbörjas arbetet med grävmaskiner.

– Vägen är högt byggd, vi ska gräva bort all den jord som finns i backen. Det handlar om 50 000 kubik som ska grävas bort med maskin. Därefter läggs det vid sidan om E6, i väntan på återanvändning senare i projektet, säger Kristofer Söderberg.

Genom väl valt material tros inte vägbygget påverkas av dåligt väder. Foto: Fritz Schibli

När grävarbetet är klart ska de två nya broarna skjutas på plats med hjälp av totalt 32 domkrafter – 16 stycken till varje bro.

– Domkrafterna lyfter broarna ungefär tio centimeter uppåt, sedan rullas de långsamt fram. Det tar ungefär tio timmar att skjuta in respektive bro på sin nya plats. Sedan ska man fylla tillbaka det utgrävda materialet vid sidan om. Det görs med krossat berg, med stenar som är upp till nio centimeter i tjocklek.

”Ett dygnet runt-arbete”

Kristofer Söderberg spår att bygget kommer rulla på, även om väderleken blir svår.

– Vi har förberett med materialvalet, vi använder sådant material som inte är väderkänsligt, Där maskinerna kör har vi lagt ytor med liknande material, så man kan köra där trots att vädret kanske blir dåligt.

– För att få klart det under den korta tid som vägen är avstängd jobbar vi hela tiden. Det är ett dygnet runt-arbete som vi gör här.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!