Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu börjar bygget av tunneln till Tyskland

Tunneln mellan Rödby och Puttgarden kommer ersätta färjetrafiken. Foto: SANNA DOLCK

Ta tåget till från Malmö till Hamburg på tre timmar?

Snart kan det bli verklighet. 

Nu har danskarna tagit beslut att börja bygga tunneln mellan Danmark och Tyskland. 

Redan 2007 kom Danmark och Tyskland överens om en fast förbindelse mellan Rödby och Puttgarden då Danmarks transportminister Flemming Hansen och hans tyske kollega Wolfgang Tiefensee tecknade en avsiktsförklaring i Berlin. 

Men efter det har turerna varit många och framför allt har det tjafsats om vem som ska finansiera tunneln. 

Tyskarna har också varit oroliga för att många arbetstillfällen försvinner när färjorna mellan Rödby och Puttgarden. 

 

Tunneln ska byggas i form av element som sänks ner till botten. Foto: Femern A/S

”Tiden är inne”

Men nu orkar inte danskarna vänta längre. De har gått med på att ensamma stå för kostnaderna och trots att beslutet inte gått igenom alla instanser i Tyskland börjar de nu med anläggningsarbetet på den danska sidan. 

– Tiden är inne att starta bygget med tunneln under Fehmarn Bält. Jag är därför glad för att vi har tagit beslutet att starta med anläggningsarbetet på den danska sidan, säger den danska transportministern Ole Birk Olesen, i ett pressmeddelande. 

Tunneln är formellt godkänd även i Tyskland men alla räknar med att beslutet kommer att överklagas till förbundsdomstolen vilket kommer försena anläggningsarbetet på den tyska sidan. 

– Det här gör det möjligt för oss att undvika förseningar i tidsplanen. Samtidigt ger det oss bra möjligheter att på ett klokt sätt använda oss av EU-bidraget vi fått på 6 miljarder. 

 

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), ­kommunstyrelsens ordförande i Malmö, hoppas att Sverige, Danmark och Tyskland förbereder sig för utvecklingen som tunneln kommer skapa. Foto: FRITZ SCHIBLI

Tre timmar med tåg till Hamburg

Under förra veckan skrev Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), ­kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Peter Tschentscher (SPD), borgmästare i Hamburg, ett gemensamt debattinlägg i DN om Fehmarn Bält-tunneln. 

”Restiden mellan Malmö, Köpenhamn och Hamburg förkortas, från dagens fem timmar till under tre”, skriver de. 

”Nya möjligheter öppnas upp för invånarna i våra städer att besöka varandra, att studera eller arbeta över gränserna. Nya marknader uppstår för företag vilket leder till att fler jobb skapas. Det gagnar såväl Danmark, Sverige som norra Tyskland”. 

Syftet med debattartikeln var att Sverige, Danmark och Tyskland förbereder sig för att möta utvecklingen som kommer med Fehmarn Bält-tunneln. 

”Det handlar om att ta utgångspunkt i erfarenheterna av Öresundsintegrationen och arbeta med att underlätta för människor att bo, studera eller arbeta över nationsgränserna”. 

Förhoppningen är att tunneln under Fehmarn Bält ska stå klar 2028. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!