Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norwegian håller inne Sofies 49 000 kronor

Felicia Åkerman och Adam Thelander om Kinesisk investering i Norwegian.
Norwegian ställde in sina flighter när coronakrisen slog till. Resenärerna får pengarna tillbaka.
Foto: TOMS KALNINS / EPA TT NYHETSBYRÅN
Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian lovar att Sofie Svensson ska få sina pengar.
Foto: PRESSBILD / VI-FOTO

I snart tre månader har Sofie Svensson, 41, i Markaryd väntat på att få tillbaka pengar från flygbolaget Norwegian för en inställd resa till USA.

Resan avbokades på grund av coronakrisen.

– Det är 49 000 kronor som de har lovat mig gång på gång. Jag får ständigt nya besked, säger hon.

Sofie och hennes dotter Thea, 5, skulle åka till Orlando i Florida tillsammans med Sofies mamma, syster och systerdotter.

De skulle resa den 7 juli i år och bokade sina biljetter redan i augusti förra året. Sedan dess ligger Sofie ute med 49 000 kronor.

– Så kom coronapandemin och alla flygningar ställdes in. Jag ringde Norwegian för att få veta hur vi skulle göra och avbokade sedan via hemsidan, säger Sofie Svensson.

– Avbokningen var tidig, den 29 mars. Och beskedet jag fick var att pengarna skulle komma inom en månad.

Sofie Svensson från Markaryd väntar på att få tillbaka pengar från flygbolaget Norwegian för en inställd resa till USA.
Foto: PRIVAT

”Inom två veckor”

Men tiden gick utan att pengarna kom in på Sofies konto. I april ringde hon igen för att fråga efter sina 49 000.

– Då sa de att pengarna skulle komma inom två veckor, säger Sofie Svensson.

Därefter har hon talat med ”minst 100 personer” och fått vitt skilda besked om saken.

På tisdagen den här veckan sa Norwegian att pengarna kunde ”dröja tre till fyra månader”.

Thea och hennes kusin Astrid kommer inte i väg på sin Floridaresa.
Foto: PRIVAT
Sofie och de andra skulle resa till Orlando i Florida, där de har släkt. The Orlando Eye är ett känt turistmål där.
Foto: SHUTTERSTOCK

”Så snart som möjligt”

På onsdagen hette det tvärtom att ärendet var färdigbehandlat och att pengarna skulle komma ”så snart som möjligt”. Detta tvivlar Sofie på.

– Ibland känns det som att Norwegian bara väntar på att gå i konkurs för att slippa betala överhuvudtaget, säger hon.

Men Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson lovar att pengarna kommer.

– Alla som har rätt att få kompensation för inställda flyg får det och det är extremt många kunder som redan har fått tillbaka sina pengar av oss, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

”I tur och ordning”

– Vi har redan betalat tillbaka flera miljarder kronor till resenärer som drabbats av inställda flyg.

Orsaken till att pengarna dröjer är helt enkelt hög arbetsbelastning.

– Det är dessvärre längre handläggningstid än vanligt på grund av att stora delar av vår personalstyrka är permitterad, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

– Men alla ärenden hanteras i tur och ordning och alla som har rätt att få pengarna tillbaka får det, om man inte väljer att i stället boka om eller få CashPoints.

Det här gäller för resenärer när en resa ställts in under coronakrisen

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!