Ubåtsmodellen XXI var för modern för sin tid. Tekniken var i framkant och direktören för Sea War Museum Jutland, Gert Norrman Andersen, beskriver ubåten som ”speciell”.
– Det var den mest moderna ubåten tyskarna använde under kriget. Den var toppmodern och långt före sin tid, säger han till nyhetsbyrån Ritzau.
Sjösattes i december
Vraket hittades i Skagerrak i april av museet. Att ubåten gick på grund var tidigare känt. Att den nu hittats innebär att man också vet exakt var – nio sjömil från där man trodde den sänkts.
Ubåten sjösattes i december 1944 och gick på grund fem månader senare.
– Det gjordes bara två av de 118 (ubåtar) som faktiskt beställdes, säger Gert Norrman Andersen.
Men varför ubåten bombades av brittiska B24 Liberator är fortfarande en fråga som hänger i luften, och experterna kan inte ge något svar.
Det har, efter andra världskriget, gått rykten om att toppnazister flydde till bland annat Sydamerika med guld och dyrbara skatter.
Enligt Ritzau spär vraket på de här uppgifterna.
– Den här ubåten låg utanför Wilhelmshaven (Tyskland), men den 5 maj, då kriget var slut, då är det alltså någon som beslutar sig för att fly.
– Varför de flydde och vart de skulle är det ingen som vet. Så på det sättet är den spännande, säger Gert Norrman Andersen.

Toppmodern
Enligt Gert Norrman Andersen finns det framför allt en egenskap i ubåten som gör den speciell.
Vid den här tiden hade de flesta ubåtar inte kapacitet att vara under vatten särskilt länge – och det var besvärligt för de tyska trupperna.
Ubåtstypen XXI hade en banbrytande batteriteknologi som gjorde det möjligt att hålla sig under vattenytan i flera dagar. Modellens stora bekymmer var att den inte kunde dyka särskilt djupt.
Men teknologin i de moderna ubåtarna användes senare i amerikanska, sovjetiska och brittiska marinen.
Ubåten U–3523 kommer inte att bärgas från Skagerrak.