Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nappen gick sönder – nära sätta den i halsen

Moltas, 5 månader, var nära att sätta nappen i halsen när den gick sönder. Foto: Privat
"Sådant här ska inte få hända, det får bara inte hända", säger mamma Therese Walther. "Jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt." Foto: Privat

Plötsligt höll Moltas, 5 månader, på att sätta nappen i halsen - när den gick sönder.

– Jag hörde ett konstigt ljud från nappen, då upptäckte jag ett stort hål i den, hela grejen man suger på hade nästan gått av. Jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt, säger hans mamma Therese Walther, 27.

Lille Moltas satt i mamma Thereses knä och hade en napp i munnen. Therese, som har två andra äldre barn, 8 och 4 år gamla, är van att ha nappar hemma. Men den här gången kunde det ha slutat illa.

– Moltas satt i mitt knä och då hörde jag att nappen lät konstigt. Jag tog ut den och upptäckte ett stor hål nere vid gummit, säger Therese Walther.

Moltas höll på att sätta nappen i halsen.

– Jag behövde bara dra ytterst lite i den för att hela skulle gå av. Moltas har inga tänder och kan inte ha orsakat det här själv. Jag förstå om 3-åring hade bitit sönder nappen men Moltas är bara fem månader, säger Therese Walther.

Kontaktade nappföretaget

Dessutom var nappen, som var av märket Bambino Mam, bara någon vecka gammal.

– Sådant här ska inte få hända, det får bara inte hända, säger Therese Walther.

– Jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt.

Men det var inte nog med det. Therese märkte att en annan napp, också av märket Bambino Mam, som kom i samma förpackning nappen som gick av, också var dålig.

– Jag kollade på den och det var minsann ett litet hål i den också. Efter det gick jag och köpte nya nappar, av ett nytt märke.

Therese skickade ett mejl till företaget men blev ännu mer upprörd efter deras bemötande.

– De bad inte ens om ursäkt. De skrev att jag skulle skicka nappen till dem så att de kunde undersöka den. Sedan skrev de att de hoppades att jag hade fortsatt förtroende för dem. Och det har jag verkligen inte, säger Therese Walther.

– Jag känner inte att jag litar på napparna . Sådant här ska inte hända. De måste ta en titt på produktionen.

"Var helt blå i ansiktet"

Hon har nu köpt andra nappar av ett annat märke men är fortfarande skärrad över händelsen med sonen.

– För att lugna mig själv har jag köpt andra nappar men jag går runt och drar i dem hela tiden, säger Therese.

Kvällsposten har utan resultat sökt ansvariga på Mam för en kommentar.

Tidigare i maj skrev Kvällsposten/Expressen om ettåriga Lily från Rydbo utanför Stockholm. Hennes mamma Jennie Berggren hittade henne skakandes på golvet i vardagsrummet.

– Hon var helt blå i ansiktet och skakade som att hon hade fått ett epilepsianfall. Jag fick panik och sedan minns jag inte mycket mer. Nästa klara bild är att jag dunkar henne i ryggen och att nappdelen kommer utfarande som ett pistolskott, har Berggren berättat.

Mam: Man ska provdra napparna

Det visade sig att baksidan på nappen, som också var av market Bambino Mam, hade lossnat och Lily hade fått den i halsen. Något som var nära att kväva henne.

När Kvällsposten skrev om Lily sa Carina Gunnarsson, konsumentkontakt på Bambina Mam, att företaget tar händelsen på stort allvar.

– Vi måste gå till botten med det här och få in den defekta nappen så att vi kan spåra när och var den har tillverkats. Det är en känslig produkt som man lämnar barnet ensam med och säkerheten är därför otroligt viktig.

Hon sa också att det finns en varningstext på produkterna som uppmanar föräldrar att provdra napparna.

– Man ska hålla i knoppen och dra i sugdelen så att man säkerställer att den är hel. Under produktionen provdras varje napp med en kraft av 16 kilo. Klarar inte nappen det så tas den bort, men det är viktigt att föräldrar också provdrar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!