Den skånske direktören flög till Asien gång på gång och mutade sina kunder med mat, nöjen och kvinnor. Foto: YONHAP / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNDen skånske direktören flög till Asien gång på gång och mutade sina kunder med mat, nöjen och kvinnor. Foto: YONHAP / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Den skånske direktören flög till Asien gång på gång och mutade sina kunder med mat, nöjen och kvinnor. Foto: YONHAP / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Sammanlagt använde direktören över en och en kvarts miljon på att smörja sina kunder. Foto: BERTRAND LANGLOIS / AFP AFP FILESSammanlagt använde direktören över en och en kvarts miljon på att smörja sina kunder. Foto: BERTRAND LANGLOIS / AFP AFP FILES
Sammanlagt använde direktören över en och en kvarts miljon på att smörja sina kunder. Foto: BERTRAND LANGLOIS / AFP AFP FILES
"Gangnam Style". Direktören tog med sig sina asiatiska kunder på live karaoke i Korea. Foto: DANNY MOLOSHOK / REUTERS X01907"Gangnam Style". Direktören tog med sig sina asiatiska kunder på live karaoke i Korea. Foto: DANNY MOLOSHOK / REUTERS X01907
"Gangnam Style". Direktören tog med sig sina asiatiska kunder på live karaoke i Korea. Foto: DANNY MOLOSHOK / REUTERS X01907
Malmö tingsrätt bedömer att mannens mutor gynnade företaget. Därför döms han inte. Foto: FREDRIK SAMUELSONMalmö tingsrätt bedömer att mannens mutor gynnade företaget. Därför döms han inte. Foto: FREDRIK SAMUELSON
Malmö tingsrätt bedömer att mannens mutor gynnade företaget. Därför döms han inte. Foto: FREDRIK SAMUELSON

Mutade kunderna – frias av domstol

Publicerad

En vd för ett skånskt företag frias från ett åtal om trolöshet mot huvudman. Han använde över en miljon av firmans pengar till att muta kunder.

Men eftersom affärerna gick bra och omsättningen ökade döms han inte.

– Bolaget har levererat bra vinster till sina ägare. Det har inte ifrågasatts att eventuella mutor kan haft betydelse, skriver rätten i den frikännande domen.

Den 43-årige mannen jobbade för samma skånska företag i 15 års tid. 

Men när han blivit ovän med en tung person i styrelsen gjordes plötsligt en ytterst noggrann genomgång av hans affärer och bokföring.

Då hittades falska fakturor avsedda att maskera uttag från företaget till mannen. Sammanlagt rörde det sig om runt 1 250 000 kronor mellan 2008 och 2012.

Direktören har inte för ett ögonblick nekat till uttagen – men han har förklarat att varenda krona av de pengarna har använts till att muta kunder i Asien.

Mat, nöjen och kvinnor

Han säger att pengarna har gått till "dyra middagar, live karaoke och sällskapsdamer".

– Vill man säkerställa en deal får man anpassa sig efter länders spelregler, förklarade direktören i rätten.

– Det har funnits en tyst acceptans inom företaget.

Han påpekade även att han personligen hade utsatt sig för stora faror genom att åka kors och tvärs i världen med tiotusentals kronor i kontanter på fickan.

Allt för företagets skull.

"Inte okej" med mutor

Direktören har lämnat sitt jobb och det skånska företagets nya ledning säger sig inte ha en aning om att åratal av mutor har förekommit i företagets namn.

Det är "inte okej" med mutor enligt företagets egen policy. Och styrelsepersonen ska ha blivit "chockad och upprörd" när han insåg vad som hade skett.

Men Malmö tingsrätt är måttligt imponerad av företagets moraliska hållning.

– Det är uppenbart att den som använder sig av mutor som ett sätt att sluta attraktiva affärsavtal inte dokumenterar detta eftersom förfarandet kan vara olagligt eller i vart fall uppfattas som oetiskt, heter det i domen.

Mutorna prövas inte

Eftersom direktören inte stått åtalad för mutbrott kan rätten strunta i om hans agerande varit brottsligt eller oetiskt.

Den enda frågan för Malmö tingsrätt var om direktören var skyldig till trolöshet mot huvudman – om han missbrukat sin förtroendeställning och skadat sin arbetsgivare.

Men företaget hade under hans tid som vd ökat både sin omsättning och sin vinst. Eventuellt med hjälp av mutorna.

Därför frikänns 43-åringen.

Kvällsposten har varit i kontakt med mannens advokat. Men han vill inte lämna någon kommentar till den friande domen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag