Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Modejätten portar kunder på nätet: ”Jag är skakad”

E-handlaren sänker tillväxtprognosen.
Boozt har sitt huvudkontor i Hyllie i södra Malmö. Foto: Privat
Boozt och den övriga näthandeln i Sverige omsatte 77 miljarder kronor under 2018.

Många näthandelskunder lägger stora beställningar gång på gång – sedan returnerar de nästan allt.

Nu har Malmöföretaget Boozt fått nog och blockar 9 000 kunder från att handla av dem.

– Om du lägger en beställning på 300 varor och returnerar 298 av dem så handlar du inte med avsikt att du vill se om en klänning passar, säger Peter G Jørgensen som är marknadschef på företaget till BT.

Näthandeln blomstrar. I Sverige omsatte den hela 77 miljarder kronor under 2018 och står för 9,8 procent av den totala detaljhandeln. 

En av fördelarna med näthandel, menar många kunder, är möjligheten att enkelt och oftast kostnadsfritt kunna returnera varor som inte faller dem i smaken. 

Men ibland går det över styr och nu reagerar Malmöföretaget Boozt som säljer kläder och skor. 

Vissa av deras kunder har fått under senaste tiden fått ett meddelande från företaget när de försökt handla. 

”Tack för din beställning. Vi beklagar att vi måste meddela dig att vi – med hänvisning till vår 'Fair use'-klausul – har beslutat att annullera din beställning.”

Det här har upprört kunder som drabbats. 

– Jag är skakad över deras sätt att behandla mig som kund på, säger Maria Lauridsen som fick mejlet till den danska tidningen BT.

– Jag har varit en lojal kund, hållit mig till reglerna och gett dem goda betyg och så får man det här tillbaka. 

Boozt finanschef Sandra Gadd säger att det är 0,3 procent av modejättens kunder som drabbas. Foto: Pressbild.
Boozts huvudkontor i Malmö. Foto: Privat
Foto: Pressbild

”Missbrukar vår affärsmodell”

Enligt Boozt är det 9 000 kunder som drabbats av klausulen.

– Det är motsvarande 0,3 procent av vår kundbas som missbrukar vår affärsmodell med generösa villkor för bland annat returer. Därför har vi stoppat dem från vidare handel hos oss på grund av deras onormala köpbeteende, säger finanschefen Sandra Gadd till Sydsvenskan

Hon menar att det aldrig hade kunnat hända i en vanlig klädesbutik. 

– Tänk om en kund hade köpt 300 varor i en fysisk butik och kommit tillbaka med klagomål på hela köpet. Det är ju ingen som gör så, men på internet blir det ett annat beteende, kunderna behöver inte se säljarna i ögonen, säger hon.

Boozt agerande är helt okej enligt Konsumentverket, enligt Sydsvenskan

– En företagare har rätt att välja vem som får lov att handla hos dem, så länge det inte föreligger diskrimineringsgrund för det beslutet, säger Hans Lundin, presschef.

Därför införs klausulen

Så här skriver Boozt på sin hemsida: 

 

Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice.

Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt.

Ladda ner KvP:s nyhetsapp. Foto: Kvällsposten