Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljardfamiljens plan för Kappahl: ”Stor potential”

Foto: MALIN LÖÖF
Foto: BILDBYRÅN

Det skånska familjeföretaget Mellby Gård med vd Johan Andersson i spetsen klev tidigare under hösten in och blev majoritetsägare i den krisande klädkedjan Kappahl. 

Prislappen: en dryg miljard kronor. 

Nu ska Johan Andersson försöka lyfte Kappahl, i en tid när allt mer handel flyttar från butiken ut på nätet.

– Det kommer inte bli en dans på rosor, säger han. 

Det skånska investeringsbolaget Mellby Gård har ägt andelar i Kappahl sedan 2011. 

Under sommaren meddelade dock familjeföretaget att man ville ta över klädkedjan helt. 

Sagt och gjort.

Under hösten blev affären klar och sedan några veckor tillbaka har Kappahl fått nya skånska ägare, som bland annat har hunnit med att avnotera bolaget från börsen. 

– Vi tror mycket på Kappahl och vi märker bland annat att bolaget växer jämfört med förra året, säger Mellby Gårds vd Johan Andersson.

Förutom att utveckla Kappahls e-handel blickar Johan Andersson även mot en större internationell etablering för den svenska klädjätten.

– Marknaden är fortsatt tuff, men inte minst så tror vi stenhårt på barnkläder. Vi ser också att det finns en ökning utanför Skandinaviens gränser, med en ganska fin utveckling i Polen. Vi är ganska stora i England också, men där har vi inte gått in med Kappahl som varumärke utan där har vi gått in med varumärket Newbie, säger Johan Andersson.

Tuff marknad – butiker kommer stängas

Kappahl och en rad andra stora klädeskedjor har haft det tufft de senaste åren, med tuff konkurrens från e-handeln och med en sviktande försäljning.

Så sent som förra året meddelade Kappahl att ett 20-tal butiker kommer att stängas ner, en prognos som även fortsättningsvis kvarstår.

– Även om Kappahl levererar ett rörelseresultat på strax under 200 miljoner är det ändå en relativt låg marginal till omsättningen som är på fem miljarder. Då är det klart att vi måste se över kostnadsstrukturen och se till att vi har rätt kostym, säger Johan Andersson.

Fanns det någon tvekan från din sida mot att ta över Kappahl med tanke på hur marknaden ser ut? 

– Det är en relevant fråga men nej, skulle jag säga. Vi tror så pass mycket på bolaget att vi känner oss trygga ändå. Vi har varit i handeln i många år och vi kan se att butiksbeståndet alltid består av en svans av olönsamma butiker som man måste jobba med och antingen lyfte eller lägga ned. 

Kappahl var från början ett familjeföretag som startades av göteborgaren Per-Olof Ahl.Foto: KAPPAHL

Johan Andersson tog över rollen som vd för miljardimperiet Mellby Gård för sex år sedan från sin far Rune Andersson.

Förutom Kappahl äger Mellby Gård flera andra välkända svenska varumärken. Däribland Smarteyes och Flash. 

Och han tycker att Mellby Gård slog till precis vid rätt tidpunkt, och köpte upp Kappahl vid en tid när bolaget fortfarande var undervärderat av marknaden.

– Vi tycker att Kappahl har varit missuppfattat och lite undervärderat på börsen. Men herregud, det är som alla andra förvärv, det är alltid en risk och det är jag den första att erkänna. Vi kommer behöva ta tuffa beslut och det är aldrig kul, men nödvändigt i den värld vi lever i, säger Johan Andersson.

”Gjorde det misstaget en gång”

Trots Mellby Gårds förvärv av Kappahl har Johan Andersson däremot inga planer på att själv kasta sig rakt ut i modevärlden. 

Han kommer även fortsättningsvis överlåta designarbetet till andra och stå helt utanför den delen av Kappahls verksamhet.

– När jag jobbade på Smarteyes gjorde jag det misstaget en gång att jag sa till designavdelningen vilka glasögon de skulle göra. Lite motvilligt sa de ja, och vi beställde tusen bågar där vi i slutändan sålde tre stycken, berättar han.

– Så jag insåg då att rätt människor ska jobba med design och inköp. Inte sådana som jag som inte begriper mig på det där. Det är därför det är viktigt med rätt personer, som jobbar på rätt avdelningar.

Det där påminner mycket om hur du pratar om fotbollen, där du och Mellby Gård gått in med 50 miljoner i Trelleborgs FF. Du är ju alltid noggrann med att du inte lägger dig i det sportsliga, trots att pengarna kommer från dig?

– Ja, det är en bra liknelse. Vi ska göra det vi är bra på och det handlar om att hitta strukturer och processer för att kapital ska förvaltas på rätt sätt. Om jag får frågan att hitta en bra högerback har jag inte kompetensen att göra det.

– Det är samma sak i Kappahl, om jag är chef är det kanske inte mitt jobb att lägga mig i kollektionen, även om det är svårt att hålla isär det ibland. Men man måste göra det man är bra på och hålla sig borta från det andra, avslutar Johan Andersson.