Efter många års arbete inom vården och att ha sett maken Kristoffer Fredrikssons bekymmer att hitta kläder med bra passform, bestämde sig Mikaela Lastre i Mörrum för att ge sig in i något helt nytt – modebranschen.
– Min man är född med ryggmärgsskada och sitter i rullstol. När jag träffade honom insåg jag att det inte finns kläder som är anpassade för rullstolsburna i vanliga butiker. Det är jättekonstigt. Kläder har en stor betydelse människors självkänsla och identitet och därför fick jag idén att göra en klädkollektion, säger Mikaela Lastre.
Hösten 2018 fick hon ett stipendium och tog kontakt med kläddesignern Lotta Niemi i Karlshamn, som tidigare hjälpt till att justera makens kostymbyxor.
Tillsammans är de nu i full färd att ta fram en provkollektion på tre plagg, en vårjacka, ett par jeans och ett par chinos.
– Jag har själva idén och sedan ritar och syr Lotta efter mina önskemål, hon kan den tekniska biten. Sedan kommer vi låta olika personer få prova kläderna och ge sin input, säger Mikaela Lastre.
Ska finnas i butik 2021
Mikaela Lastre tänker sig att kläderna framför allt är riktade till rullstolsburna personer men att de även passar personer som sitter mycket i jobbet, eftersom att de är specialdesignade för sittande.
– Till exempel behöver byxorna vara högre baktill i midjan och slutta lite fram så att de sitter skönt. Sedan att de är stretchiga så att de är lätta att få på och av, säger Mikaela Lastre.

Hon har sedan 2016 även drivit bloggen och webb-butiken ”wheelwear” där hon skriver om kläder för rullstolsburna och säljer produkter för att få in pengar till kollektionen.
– Många jag har haft kontakt med som sitter i rullstol har alltid på sig mysbyxor för att inget annat sitter bra, men på till exempel ett jobbmöte vill man ju inte ha mysbyxor. Det är viktigt att rullstolsburna också ska kunna ha kläder som sitter bra och känna sig fina, säger Mikaela Lastre.
Hennes förhoppning är att plaggen ska vara färdiga till våren och att de ska finnas i handeln 2021.
– Efter att vi sett hur provkollektionen tas emot på marknaden kommer vi försöka sälja in det här till någon välkänd klädkedja. Det är mitt mål, säger Mikaela Lastre.