Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mc-föraren Lennart dog på dödens väg

Trafikföraren Lennars Andersson från Värnamo avled efter att ha fått sladd med sin motorcykel. Nu uppmärksammas olycksvägen av SVT:s "Uppdrag granskning".

Lennart Andersson från Värnamo avled efter att ha fått sladd med sin motorcykel på den livsfarliga vägsträcka på E:4an som "Uppdrag granskning" uppmärksammat. Trots flera olyckor och varningar om glashalt väglag reagerade ingen ansvarig.

– Det är en sån besvikelse att ingen tog ansvar, säger Kennet Gustafson, kollega och vän till Lennart Andersson, till Kvällsposten.

Dödsolyckan inträffade i augusti 2010. Det var på den nyasfalterade vägsträckan på E4:an utanför Vagnhärad som trafikskoleläraren Lennart Andersson, på väg från Stockholm till Värnamo, fick sladd med sin motorcykel och åkte in i vägräcket och avled. Det var den fjärde olyckan på kort tid, sedan vägen asfalterats. Trots varningar om att det nya väglaget var halt som en isbana har Trafikverket inte agerat. Det rapporterade SVT:s "Uppdrag granskning".

"Hade ett hjärta av guld"

Tanken på att olyckan hade kunnat förhindras gör Lennart Anderssons kollega Kennet Gustafson, som äger trafikskolan i Värnamo, väldigt sorgsen.

– Besvikelse är ett bra ord. Att inte någon har ansvarat för det här... Visst är det tufft, jag tänker på den där jädra dagen då jag fick beskedet. Det var stor sorg bland oss och bland eleverna, han var väldigt omtyckt som trafiklärare. Han hade ett hjärta utav guld, säger Kennet Gustafson till Kvällsposten.

– Lennart körde som han lärde ut, han var otroligt noga med säkerheten och bytte ut minsta del om han hade misstanke om att nåt var fel, fortsätter han.

Varnade Trafikverket

Redan två veckor innan olyckan hade trafikanten Christopher Watts uppmärksammat det hala väglaget. För "Uppdrag granskning" avslöjar han att han skickat ett mail till Trafikverket där han utfärdade en varning om att den nyasfalterade E4:an utanför Vagnhärad var glashal och livsfarlig. Han menade att det kunde bli ett blodbad och uppmanade dem att göra en akut utredning av vägen. Inget hände. På Trafikverket medger man att mailet "slarvades bort".

Några dagar efter att Christopher Watts skickat varningsmailet, 25 juli, voltade Lars Rylander med sin bil på sträckan. Fyra dagar senare skadades Roberto Shamoun från Huskvarna allvarligt då han fick sladd och krockade med en bergvägg. Han vårdades i respirator i en månad och har än i dag bestående men.

– Jag tackar Gud för att jag lever, säger Roberto Shamoun i "Uppdrag granskning".

Krav på inspektioner

Kort därpå råkade motorcyklisten Markku Kivvi från Bredaryd ut för en olycka då han kanade av vägen. Men det skulle dröja till dagen efter den fjärde olyckan, i vilken Lennart Andersson från Värnamo mister livet, innan Trafikverket satte upp varningsskyltar på vägen, och Statens väg- och transportforskningsinstitut fick i uppdrag att utreda väglaget.

– Att man inte varningsskyltar, att man inte kontrollerar och reagerar fast det händer flera olyckor – det gör mig jätteförvånad, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på Sveriges motorcyklister, SMC, i programmet.

Den omdebatterade vägsträckan har krav på inspektion två dagar i veckan, och på NCC hävdar man att det finns dokumenterat att kontrollerna har gjorts. Varför det saknas riktiga inspektionsrapporter under den olycksdrabbade perioden kan inte Jan- Erik Lundmark, Trafikverkets enhetschef, svara på. Han hänvisar dock till att det finns viss dokumentation.

"Det är förskräckligt"

– Det vet jag faktiskt inte men de juridiskt bindande dokumenten som visar att vi var där är ändå dagboken, byggmötesprotokollet och verifikationslistan, säger han till SVT.

På NCC står man fast vid att kontroller gjorts och menar att man inte blivit informerad om olyckorna och därför inte kunnat reagera.

– Vi kan inte entydigt säga vad som har hänt, det är en fruktansvärd olycka. Vi har lagt ut asfaltmassa enligt trafikverkets regelverk, det har blivit en blödning under sommaren, säger Henrik Lövgren, teknikchef NCC.

Lennart Anderssons vän och kollega Kennet Gustafson är upprörd över hur slarvigt allt har skötts.

– Det är förskräckligt, i jobbet som trafiklärare vet man att folk dör på vägarna men att ingen har tagit ansvar, det retar mig, säger han till Kvällsposten.