Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mattias har cyklat 100 mil med solkraft

Cykeln har gått 100 mil, kört i 52 kilometer i timmen, och drivs av solceller. Foto: Peter Fredriksson

Piloten och frilansfotografen Mattias Rubin har byggt en cykel som drivs av solljus – nu vill han cykla till Kiruna.

Cykeln har gått 100 mil, kört i 52 kilometer i timmen, och drivs av solceller.

– Visst det är ju ingen som gjort det förut, men steget var ändå inte så stort till att faktiskt bygga cykeln, säger han.

Piloten och frilansfotografen Mattias Rubin har länge drömt om att färdas med solenergi, i vintras började han skissa på en cykel, under våren blev den klar och nu har han cyklat runt 100 mil med solen som motor.

Solcellerna är monterade på ett släp. Hela konstruktionen byggde Mattias Rubins i sitt vardagsrum.

– Visst det är ju ingen som gjort det förut, men steget var ändå inte så stort till att faktiskt bygga cykeln, säger han.

52 km/h

Med mat, tält och sovsäck i utrymmet under solpanelen är han i stort sett självförsörjande. Till och med mobilen laddas med hjälp av solpanelen. Cykeln har gått många mil längs trakterna runt hemstaden Kalmar.

Som snabbast har cykeln – i en nerförsbacke, påknuffad av det 100 kg tunga släpet – rullat i 52 kilometer i timmen.

Resorna med cykeln har gett blodad tand och nästa dröm är att cykla till Kiruna.

– En solig dag kan jag cykla 18 mil, men är det mulet så kanske det bara blir tre mil, säger han.

Om resan ska gå ända till norraste norrland behöver batterierna förbättras så att Mattias Rubin och cykeln kan avverka en längre sträcka även när solen inte skiner.

Kan bli tvåsitsig

På resorna har många nyfikna människor som kommit fram och frågat om cykeln.

– Folk är ofta lite skeptiska till en början och tycker att jag är lite av en skummis, men när de väl får provcykla då ändrar de sig, säger han.

Till nästa resa vill Mattias Rubin fortsätta att utveckla cyklandet sociala sidor, och kanske göra ekipaget tvåsitsigt.

– Då kan folk få åka med på vägen. Jag skulle kunna skjutsa någon som ska från Oskarshamn upp till Stockholm till exempel. Det vore kul att ordna med sponsorer också, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!