Mats Hansson har upplevt situationen som obehaglig. Foto: PrivatMats Hansson har upplevt situationen som obehaglig. Foto: Privat
Mats Hansson har upplevt situationen som obehaglig. Foto: Privat
Mats Svensson säger att hans läkarintyg skickades till fel person när han ansökte om alkolås. Foto: LASSE SVENSSONMats Svensson säger att hans läkarintyg skickades till fel person när han ansökte om alkolås. Foto: LASSE SVENSSON
Mats Svensson säger att hans läkarintyg skickades till fel person när han ansökte om alkolås. Foto: LASSE SVENSSON

Mats kritisk – efter märkliga telefonsamtalet: ”Blev paff”

Publicerad

En dag blev Mats Hansson, utanför Kristianstad, uppringd av en person med samma namn. 

– Han sa att han hade fått mitt läkarutlåtande och läkarintyg på posten, berättar Mats. 

Bakgrunden: Transportstyrelsen hade skickat Mats läkarintyg till fel adress.

– Jag tyckte det var mycket olustigt – så får det inte gå till, säger han.

Det var när Mats Hansson, boende utanför Kristianstad, skulle ansöka om ett alkolås till bilen som han hade kontakt med Transportstyrelsen. För att detta skulle godkännas var han tvungen att få ett läkarutlåtande och ett intyg som bevisade att detta behövdes. 

Sagt och gjort hämtade Mats sitt intyg och skickade in den till Transportstyrelsen, tillsammans med sin ansökan. Men trots att veckorna gick fick han inget svar. När han ringde Transportstyrelsen svarade de att handlingarna redan hade skickats, tillsammans med det körkort som Mats Hansson skulle ha. 

– Jag blev skickat fram och tillbaka bland handläggare och ingen visste riktigt vad som hade hänt, säger Mats. 

Blev uppringd av en namne

Orsaken till förvirringen tycktes oklar – tills det en dag ringde på Mats Hanssons telefon. På andra sidan telefonluren fanns en person med samma namn, fast ett annat efternamn – boendes i en annan stad. 

– Han sa "jag har ditt läkarintyg och läkarutlåtande här". Jag blev paff. De hade skickat det till fel person och fel adress, säger Mats som blev mycket upprörd efter händelsen. 

– Det är inte så roligt att ens läkarutlåtanden skickas runt till privatpersoner. Det vet man ju inte hur det kan användas eller vad som kan hända. Det var väldigt olustigt, säger Mats som genast hörde av sig till Transportstyrelsen. 

 

LÄS OCKSÅ: Stora stödet till Timmy – folk betalar hans böter 

 

”Det är oerhört beklagligt att han känner sig drabbad och har varit orolig”, säger Åsa Bergqvist på Transportstyrelsen.Foto: ERIK SIMANDER/TT NYHETSBYRÅN

Transportstyrelsen: Vi har tittat på ärendet

Det var för nästan två månader sedan. Svaret han fick var att händelsen skulle utredas.

– Jag tycker inte att man behandlar människor på det sättet. Man känner sig inte värd mer än luft. De har bett om ursäkt på något vagt sätt men jag vill veta hur det kunde hända, säger Mats. 

Transportstyrelsen uppger att de har tagit missen  på allvar och genomfört en utredning.

– Vi har tittat på ärendet och det vi kan konstatera är att det har skett en sammanblandning av mejlkorrespondens, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på körkortsavdelningen vid Transportstyrelsen. 

Hon säger att Transportstyrelsen dock inte har hittat några tecken på att post har skickats fel utan enbart mejl. 

De ska dock se över rutinerna för att undvika att det händer igen.

– Det är oerhört beklagligt att han känner sig drabbad och har varit orolig, säger Åsa Bergqvist.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag