Som första matkedja i Danmark inför nu Netto pant på sina plastpåsar. Foto: ANDERS YLANDERSom första matkedja i Danmark inför nu Netto pant på sina plastpåsar. Foto: ANDERS YLANDER
Som första matkedja i Danmark inför nu Netto pant på sina plastpåsar.  Foto: ANDERS YLANDER
På svenska Hemköp har systemet funnits i ett år. Nu följer danskarna efter. Foto: STEFAN NILSSONPå svenska Hemköp har systemet funnits i ett år. Nu följer danskarna efter. Foto: STEFAN NILSSON
På svenska Hemköp har systemet funnits i ett år. Nu följer danskarna efter.  Foto: STEFAN NILSSON
Plastpåsar i världshaven är ett problem som bara växer. Foto: ColourboxPlastpåsar i världshaven är ett problem som bara växer. Foto: Colourbox
Plastpåsar i världshaven är ett problem som bara växer.  Foto: Colourbox
Lämna tillbaka påsen och få en krona tillbaka. Det är Nettos nya giv i Danmark. Foto: NettoLämna tillbaka påsen och få en krona tillbaka. Det är Nettos nya giv i Danmark. Foto: Netto
Lämna tillbaka påsen och få en krona tillbaka. Det är Nettos nya giv i Danmark.  Foto: Netto

Matkedjans slag för miljön – inför pant på plastpåsar

Publicerad

Plastpåsar plågar miljön. Varje år förorenas haven runtom i världen. 

I ett steg att minska användandet av plastpåsar inför butikskedjan Netto nu pant på sina platspåsar. 

– Vi är överväldigade av hur systemet har mottagits, säger Michael Løve som är vd för Netto International.

Världens alla hav skräpas ner av plastpåsar. Varje år förorenas haven med upp till 13 miljoner ton plast, enligt Håll Sverige rent. Haven runt Sverige och Norden är långt ifrån några undantag.

Utanför norska kusten gjordes det tidigare i våras en chockerande upptäckt. I magen på en sjuk val hittade man 30 plastpåsar och en hel del småplats i magsäcken. Senare tvingades man avliva valen.

– Det var en chock att se. Man förväntar sig inte att magsäcken på en val ska se ut som en papperskorg, säger Christoph Noever, forskare vid universitetet i Bergen.

LÄS MER: Ica-handlarens drag – för att sälja färre plastkassar

Valen simmade för nära kusten och forskare insåg snabbt att den var sjuk. Foto: SOTRA BRANNVESEN / TT NYHETSBYRÅNValen simmade för nära kusten och forskare insåg snabbt att den var sjuk. Foto: SOTRA BRANNVESEN / TT NYHETSBYRÅN
Valen simmade för nära kusten och forskare insåg snabbt att den var sjuk.  Foto: SOTRA BRANNVESEN / TT NYHETSBYRÅN
Inuti valen hittades 30 plastpåsar och en hel del annan småplast. Valen dog av sina skador. Foto: CHRISTOPH NOEVER/UNIVERSITY OF BERGENInuti valen hittades 30 plastpåsar och en hel del annan småplast. Valen dog av sina skador. Foto: CHRISTOPH NOEVER/UNIVERSITY OF BERGEN
Inuti valen hittades 30 plastpåsar och en hel del annan småplast. Valen dog av sina skador.  Foto: CHRISTOPH NOEVER/UNIVERSITY OF BERGEN

Plastpåsars skadliga effekter

Den 1 juni förra året trädde en ny EU-förordning i kraft som tvingar butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. I Sverige har många butiker valt att börja ta betalt för plastpåsar. Även klädbutiker som traditionellt inte tagit betalt för påsarna. 

Svenska Hemköp införde under förra året pant på sina plastpåsar och nu följer Netto efter som första matkedja i Danmark. Från och med i dag kostar platspåsarna 50 öre mer och om kunden väljer att lämna tillbaka påsen till butiken efter användning får han eller hon en krona tillbaka i pant. Pant-försöket görs i Nettos butiker på Fyn i Danmark.

LÄS MER: Anki, 78, är hela stans miljöhjälte

"Vi är överväldigade"

Påsen kan lämnas tillbaka vid nästa köp eller när kunden helt enkelt tycker att påsen börjar bli för sliten och inte vill använda den mer. 

– Vi är överväldigade av hur vårt nya pantsystem har mottagits, det många engagerade kunder som glädjer sig åt det, säger Michael Løve som är vd för Netto International i ett pressmeddelande enligt Ekstrabladet. 

– Men det är samtidigt bara det första av många steg mot vårt långsiktiga mål som är att ingen av den plast som kommer från Netto-affärerna ska hamna i naturen. 

LÄS MER: Vem vill bo mitt i en soptipp? 

Världshaven fylls av plast. Netto är en av matkedjorna som vill sätta stopp för det. Foto: Colourbox

Netto i samarbete med WWF

Projektet är ett samarbete mellan Netto och Världsnaturfonden WWF. För de påsar som inte lämnas in som pant skänker Netto 50 öre till WWF. 

Om pant-försöket i de 56 butikerna på Fyn lyckas hoppas Netto kunna sprida det till alla deras 500 butiker i Danmark och även till butikerna utomlands, bland annat i Sverige. 

LÄS MER: Långt kvar till målet om plastkassar 

Coop har höjt priset på plastkassar

Coop i Sverige har ännu inte infört pant på plastpåsar. 

– Vi tycker att det är intressanta projekt som vi följer, men om det är något som ska införas hos oss har inte varit uppe till beslut, säger Tobias Rydergren som är presschef för Coop. 

Han berättar att Coop jobbar aktivt med att minska plastbärkassarna och användningen har minskat med mellan 10 och 15 procent sedan den nya lagstiftningen infördes i juni ifjol. 

– Vi har höjt riktpriset på plastbärkassar till 3 kronor medan papperskassen som är bättre ur ett miljöperspektiv kostar 2,50 kronor. Som ett alternativ till plastkassar har vi tagit fram en hållbarhetskasse för att användas som en flergångskasse. 

Relaterade ämnen
Jakob Kjelldén

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag