Coronakrisen har drabbat hela världen. På olika sätt försöker myndigheter och andra instanser i samhället förhindra spridning av viruset.
I Danmark kommer kunder i flera matbutiker de närmaste dagarna märka av en förändring. I golvet kommer det sitta tejpbitar – med en skarp uppmaning om att hålla avståndet till andra kunder i butiken.
Det är efter den danska regeringens uppmaning om att alla bör hålla ett fysiskt avstånd till varandra som idén om markeringar på golvet i matbutikerna blev en realitet. Och hela branschen hakar nu på. Kedjor som Netto, Coop och Lidl ska alla sätta markeringar.
5 råd i butiken
Håll avståndet
Handla inte när du är sjuk
Hosta i armvecket
Tvätta eller sprita händerna
Ha handhygien när du lagar mat
Källa: Danska miljö- och livsmedelsstyrelsen
Butikskedjan Rema 1000 säger till BT att de precis har beställt 4 000 golvmarkeringar från konkurrenterna Salling Group, som är solidariska och hjälper till.
På Aldi har de under tisdagsmorgonen satt i gång med att mäta ut var markeringarna ska sitta.
– Vi gör avståndsmarkeringar med vanlig tejp nu så kan vi få markörerna på plats så fort som det bara går när de levereras. Det blir mellan 1,5 och 2 meter mellan varje markering, säger butikskedjans presschef Kristian Jessen.

Coop satsar på näthandel
Framförallt kommer markeringarna sitta på golvet i kassaområdet, där det brukar samlas mycket folk på liten yta. Initiativet hyllas nu av den danska hälsoministern.
”Tack för ett mycket bra initiativ”, skriver han på Twitter.
På tisdagseftermiddagen hade Morten Jensen en presskonferens där han gick ut med fler riktlinjer.
– När man befinner sig i det offentliga rummet, så håll avstånd. Det gäller inte minst våra butiker. Både av hänsyn till anställda och andra i butikerna. Håll två meter avstånd. Det är avgörande för att smittan bromsas, säger livsmedelsminister Mogens Jensen (S).
I Sverige verkar det inte finnas några planer på att placera ut liknande avståndsmarkörer i matbutikerna. I alla fall inte hos Coop.
– Det är inget vi tittar på just nu. Men alla initiativ som underlättar i den här situationen vi befinner oss i är intressanta att titta på.
Kan det bli aktuellt att inför det i framtiden?
– Vi följer utvecklingen och de riktlinjer som kommer från myndigheter och just det här är något vi möjligen tittar på framöver.
– Nu när vi befinner oss i den här situationen är det viktigt att hitta sätt att underlätta för kunderna. Vi har onlinehandel och där kör vi på högtryck för att kunna leverera ut till så många som möjligt. Det finns ju de kunder som inte vill in i butiken alls.