Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Maries ilska över resejätten TUI:s felaktiga pool-bild

Här är morgonens nyheter från Sydsverige 26 juni
Här ligger Marie Nilsson i poolen som beskrivs som jättestor i TUI:s annons om charterhotellet.

Marie Nilsson och Peter Sjösten såg fram mot resan till Algarve.

Men charterjätten TUI:s beskrivning av hotellet stämde inte alls och nu känns hela resan avslagen.

– Det är falsk marknadsföring. Den stora poolen är jätteliten och till frukosten får man gå 800 meter upp för en brant backe, säger Marie.

För Marie Nilsson, 54, och Peter Sjösten, 42, från Malmö skulle chartern till semesterpärlan Algarve på Portugals sydkust bli deras chans att ladda batterierna. De har tio dagars semester tillsammans och i år lade de särskilt mycket krut på att hitta något riktigt bra eftersom Marie har skadat sitt ena knä.

– Peter letade länge för att hitta ett bra hotell. Eftersom jag skulle ha svårt att ta mig ner till havet i de branta trapporna var det viktigt att vi hade ett boende med pool, säger Marie.

På TUI:s hemsida kan man läsa att det finns en stor pool. I verkligheten mätar den sex gånger tre meter.

Villadoris, ett fyrstjärnigt lägenhetshotell verkade vara bingo. Enligt beskrivningen på TUI:s hemsida var poolen stor och hotellet kunde också erbjuda frukostbuffé och dygnet runt-service i receptionen.

– Men så är det inte. Poolen är som en bubbelpool. Tre gånger sex meter. Där kan ingen simma, säger Marie.

Och av den utlovade frukostbuffén finns inget spår. Åtminstone inte på Villadoris.

– Nej, vi blev ombedda att gå till ett annat hotell och äta. Det hade väl varit okej om det hade legat bredvid. Men det ligger 800 meter bort och man måste upp för en brant backe.

Marie och Peter gick dit en dag men vände eftersom knävärken var för svår. I stället har de ätit frukost på ett annat granhotell för egna pengar.

– Själva hotellet är fint, havsutsikten är toppen. Men vi har ju betalat för en stor pool och frukostbuffé, det får vi inte, säger Marie som sannolikt inte hade bokat vistelse på hotellet om de visste hur det var. Inte minst eftersom den utlovade dygnet runt-servicen i receptionen är begränsad till kontorstider: 9-18.

Peter Sjösten och Marie Nilsson från Malmö upplever att deras hotell inte alls motsvarade förväntningarna. Foto: Privat / Läsarbild

Paret har betalt över 30 000 kronor för resan och känner sig besvikna. De har varit i kontakt med TUI:s personal och fått erbjudande om 1 700 kronor i kompensation eller 2 500 kronor i ett presentkort. 

De har också reklamerat resan redan på plats i Algarve.

– Det var helt rätt gjort. Man ska så fort som möjligt påtala till oss om man är missnöjd, säger Adam Györki, presstalesperson på TUI. 

Han beklagar om Peter och Marie upplever att TUI inte har levt upp till förväntningarna.

– Det är alltid viktigt för oss att våra hotell beskrivs som det återspeglas i verkligheten. Vi jobbar hårt med att beskrivningen ska vara rätt, säger han.

Marie Nilsson och Peter Sjösten har på egen hand bytt hotell för de sista två nätterna. Kostnaden ligger än så länge på dem.

– Vi känner oss ledsna och besvikna och den här kompensationen är inte i nivå med vad vi har betalat för. Vi kommer att ta det vidare med advokat, säger Marie Nilsson.