Marcus stora ilska: "Är ett blufföretag"

– Jag blev arg och förbannad. Det är ett blufföretag och de måste bort, säger Marcus Södergren som känner sig lurad av företaget. Nu vill han varna andra småföretagare.
Foto: Privat
Påminnelserna från företaget duggade tätt och avgiften är nu uppe i 5 295 kronor.
Foto: Privat

Marcus Södergren, 39, känner sig lurad.

Han fyllde i en blankett från ett företag som har en logga och ett namn som är snarlikt Bolagsverket - nu krävs han på 5 295 kronor.

– Jag blev arg och förbannad. Det är ett blufföretag och de måste bort, säger han.

Småföretagaren Marcus Södergren, 39, från Simrishamn var i uppstartarfasen av sitt företag när blanketten från företaget damp ner i brevlådan. Företagets blanketter är utformade på ett sätt som påminner om papper som kommer från en myndighet.

Under texten "offentlig företagsinformation" finns det flera fält med texten "saknad data" och i fältet intill förväntas företagaren komplettera med uppgifter om bolaget. Men i det finstilta står det att man binder upp sig på ett företagsabonnemang.

– Jag förväxlade företaget med Bolagsverket, så jag fyllde snabbt i personnummer, organisationsnummer och postade brevet, säger Marcus Södergren.

Hot om inkasso

Några dagar senare kom en faktura på 4 795 kronor. Påminnelseavgiften på 500 kronor adderades snabbt till summan som han skulle betala och om han inte betalade hotade företaget med inkassohantering av fakturan.

Då ringde Marcus Södergren till företagets kundtjänst, de gav beskedet att han tecknat ett abonnemang på två år som inte kunde avbrytas. "Det här är inget som du slipper undan" sa mannen som representerade företaget och sen var det samtalet slut.

– Då blev jag arg och förbannad. Det borde inte finnas företag som förstör på det här sättet. Det är ett blufföretag och de måste bort, säger han.

Svensk Handel varnar

Svensk Handel har gått ut med en varning för företaget för deras vilseledande fakturor.

I enlighet med flera myndigheters rekommendation bestrider nu Marcus Södergren fakturan. Bluffakturorna hamnar sällan hos Kronofogden.

– Vem som helst kan hävda att vem som helst har en skuld, att man skulle gå vidare med ärendet är mest ett tomt hot, säger Henrik Brånstad, pressansvarig på Kronofogden.

Även om ett bluffande företag skulle gå vidare med ärendet till Kronofogden rekommenderas den drabbade att omgående fortsätta bestrida fakturan. Om blufföretaget då fortsätter att driva frågan till tingsrätten är det upp till dem att bevisa att parterna har ingått ett avtal.

"En stor utgift"

Fakturorna slår hårdast mot småföretagare, som Marcus Södergren.

– Räkningen skulle ha inneburit en stor utgift för mig som är i uppstartarfasen av företaget, så fort man får ett utskick från det här företaget borde man riva det och slänga det i papperskorgen, säger han.

Kvällsposten har sökt ansvarig på företaget som ej har återkommit. Men i ett mejlsvar till Marcus Södergren bestrider de hans påstående om att de skulle vara ett blufföretag. De hävdar att de skickat honom ett erbjudande där alla villkor och priser har ingått.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!