Lisa Vejlo Degerman, kommunikatör på Circle K, säger att företaget den 1 februari ändrade sina rutiner för kortbetalning i automat vid pump. Foto: Circle KLisa Vejlo Degerman, kommunikatör på Circle K, säger att företaget den 1 februari ändrade sina rutiner för kortbetalning i automat vid pump. Foto: Circle K
Lisa Vejlo Degerman, kommunikatör på Circle K, säger att företaget den 1 februari ändrade sina rutiner för kortbetalning i automat vid pump. Foto: Circle K
Marcus Jönsson bor i Trelleborg men jobbar i Malmö. Nu när hans sista pengar är låsta på kontot kan han inte köra till jobbet. Foto: PrivatMarcus Jönsson bor i Trelleborg men jobbar i Malmö. Nu när hans sista pengar är låsta på kontot kan han inte köra till jobbet. Foto: Privat
Marcus Jönsson bor i Trelleborg men jobbar i Malmö. Nu när hans sista pengar är låsta på kontot kan han inte köra till jobbet. Foto: Privat
Inte mycket att leva på – endast 67 öre återstår på Marcus konto. Beskedet från banken är att pengarna kommer tillbaka inom fem dagar. Foto: SkärmbildInte mycket att leva på – endast 67 öre återstår på Marcus konto. Beskedet från banken är att pengarna kommer tillbaka inom fem dagar. Foto: Skärmbild
Inte mycket att leva på – endast 67 öre återstår på Marcus konto. Beskedet från banken är att pengarna kommer tillbaka inom fem dagar. Foto: Skärmbild

Marcus försökte tanka på Circle K – då låstes kontot

Publicerad

Marcus tvingades betala bensinen kontant på Circle K.

Samtidigt reserverade företaget över 1 000 kronor på hans konto – som han inte kan röra.

– Nu kan jag inte tanka och åka till jobbet. Så jag fick säga att jag inte kan komma, säger Marcus Jönsson.

Han jobbar med att köra saltbil i Malmö och var schemalagd i helgen, efter att kylan slagit till.

Men eftersom Marcus bor i Trelleborg behöver han tanka bilen för att kunna ta sig till jobbet – men just nu har han tomt på kontot, efter att ha försökt tanka på en mack.

På fredagen när han var på Circle K för att tanka stoppade han in sitt kontokort i automaten. Kortet matades ut igen. Det var för lite pengar för att han skulle kunna tanka med kort, enligt meddelandet. 

De nya reglerna för köp av bensin gäller från 2 februari, enligt Circle K.Foto: Circle K

I stället gick han in på macken och tankade för den hundralapp han hade på sig i kontanter.

Sedan gjorde han en trist upptäckt. Vid kortkontrollen hade Circle K reserverat alla pengar han hade på kontot – 1 161 kronor.

– Jag har fortfarande inte fått tillbaka dem. De tog allt jag hade på kontot, säger Marcus på söndagseftermiddagen.

Lisa Vejlo Degerman, kommunikatör på Circle K, säger att företaget den 2 februari ändrade sina rutiner för kortbetalning i automat vid pump.Foto: Circle K

Lisa Vejlo Degerman, kommunikatör på Circle K, säger att företaget den 1 februari ändrade sina rutiner för kortbetalning i automat vid pump.

– Det är ett krav från Visa, Mastercard och bankerna, säger hon.

Pengarna är låsta – fortfarande

När den nya kortkontrollen fungerar på rätt sätt skickas en förfrågan från Circle K om att reservera ett belopp på 1 500 kronor till kundens bank. Finns det mindre pengar, reserveras den summan. 

Reservation innebär att Circle K och banken låser kundens pengar i några minuter för att garantera att bensinen verkligen blir betald.

– Så egentligen är det en fördel för kunden, för du kan inte övertrassera ditt konto, säger Lisa Vejlo Degerman.

Men i Marcus fall har reservationen fortfarande inte tagits bort. Circle K:s reservation på hans 1 161 kronor ligger kvar – två dygn senare – och han kan inte röra sina egna pengar. 

– Så ska det inte fungera. Blir det problem, är det bästa om kunden kontaktar sin kortutgivande bank, säger Lisa Vejlo Degerman.

Ungefär det svaret fick Marcus när han kontaktade bensinföretaget.

– De sa att jag skulle ta kontakt med min bank och att de skulle kunna häva reservationen. Men banken säger att det är Circle K som ska göra det, säger Marcus.

Skulle ha jobbat i helgen

Under tiden sitter Marcus Jönsson där han sitter, eftersom han inte känner någon som han kan låna pengar av.

– Ja, Circle K har satt mig i en lite konstig situation, för jag kan inte tanka och köra in till Malmö, där jag jobbar.

Eftersom han jobbar med att köra saltbil i Malmö stad fanns det behov av hans insats under helgen, eftersom temperaturerna är på väg ner rejält under nollan. 

I stället fick han ringa arbetsgivaren och säga att han inte kunde komma.

– Jag sa som det var, och min arbetsgivare svarade att "det är ju inte så mycket att göra", säger Marcus.

Bensinstationer utsatta för bedrägerier

SEB säger att de nya reglerna kommit till för att bensinmackar är så utsatta för bedrägerier och tjuvtankningar, men beklagar att Marcus Jönsson fått problem.

– Det är väldigt olyckligt. Han behöver kontakta oss igen, så ska vi se om vi kan lösa det. Det borde vara löst i morgon bitti när det är vanlig bankdag, säger presschefen Frank Hojem på söndagen.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag