Madeleine Augustsson och maken Mikael sitter fast i Sharm el-Sheikh i Egypten. Foto: Privat
Madeleine Augustsson och maken Mikael sitter fast i Sharm el-Sheikh i Egypten. Foto: Privat

Svenska turister fast på charterorten hemma igen

Publicerad

Svenska turister är strandade i den egyptiska semesterorten Sharm el-Sheikh sedan i fredags. Det senaste budet är att de ska flyga hem under natten mot måndagen.

– Jag lider med alla barnfamiljer, säger Madeleine Augustsson, 53, från skånska Höör. 

Under måndagsförmiddagen kom beskedet att de har landat: "Nu är vi hemma igen", skriver Madeleine Augustsson i ett sms. 

I fredags var det tänkt att Madeleine Augustsson och maken Mikael, 54, från skånska Höör, båda egna företagare, skulle resa hem från turistorten Sharm el-Sheikh med resebolaget Atlantis Rejser och flygbolaget Danish Air Transport, DAT.

Men så blev de inte.

– Enligt planerna skulle vi ha åkt hem i fredags klockan 14.15. Vi skulle då flyga till Köpenhamn. När vi kom in på planet var allt förberett för att lyfta, berättar Madeleine Augustsson. 

Nu vädjar de i ett mejl till Expressen: "Hjälp oss hem!"

Tekniska problem

Men plötsligt meddelade kaptenen att de hade tekniska problem. På planet satt då 151 trötta svenska och danska semesterresenärer. 

Många är barnfamiljer.

– Han sa att de hade kallat på en mekaniker, men att de inte fick ordning på det. Till slut fick vi besked om att planet stått för länge vid gaten så det bogserades därifrån till en flygplansparkering. 

Planet skulle flyga från Sharm el-Sheikh till Köpenhamn i fredags – men så blev det inte.

Det visade sig senare att det var problem med en hydraulpump som inte fungerade, enligt Madeleine Augustsson. Först vi sjutiden på kvällen blev det bestämt att de var tvungna att övernatta och resa dagen därpå, som i lördags.

– Då var det sagt: Klockan 5 var frukosten färdig och därefter avfärd till flygplatsen. En timme senare var det framflyttat till klockan 7. Sedan höll de på så under hela lördagen. Vi gick bara och väntade och väntade.

LÄS OCKSÅ: Skulle till Spanien – fastnade på Arlanda i över 30 timmar 

Samma fel igen

Det sista budet var att de skulle lyfta klockan 23, lokal tid.

– Vi väntade och väntade vid gaten, och efter klockan 12 kom kaptenen ut och berättade att det var samma fel igen. Trots att de hade fått en ny pump från Kairo. Han vägrade förstås flyga det planet, och det är jag tacksam för. 

Madeleine, hennes make och alla de andra strandade turisterna kördes återigen tillbaka till hotellet.

Tanken var att de skulle kunna lyfta klockan 9 på söndagsmorgonen. Den tiden flyttades senare fram till 9.30. Nu är det senaste budet att de ska flyga klockan tre under natten mot måndagen. 

Atlantis Rejser: "Tekniska problem med planet"

Madeleine och hennes man har börjat tröttna. 

Hur känner du?

– Jag och min man är i 50-årsåldern, men här är jättemycket barnfamiljer. Jag lider verkligen med dem. 

Resebolaget bekräftar att ett antal turister är strandade i Egypten: 

– Det har varit förseningar sedan i fredags. Det har varit tekniska problem med planet, och vi vet inte i nuläget när det kommer kunna lyfta, säger Ozgül Iljazocski, reseagent på Atlantis Rejser. 

Hon säger samtidigt att planet rymmer upp emot 170 personer, men kan under söndagsförmiddagen inte bekräfta hur många svenskar som är drabbade.

151 passagerare på flyget

Kommunikationschefen Pernille Ammitzbøll bekräftar i ett mejl att det är 151 personer på den aktuella flighten – och:

 "Det här är en mycket ovanlig situation som vi beklagar djupt. Men vi måste respektera flygkaptenens bedömning med hänsyn till passagerarnas säkerhet."

Efter drygt tre dygns försening, skickade Madeleine Augustsson och hennes make under måndagsförmiddagen en kort hälsning på sms: "Nu har vi landat."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag