Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Malmö kan göra om sin logotyp: "Klåfingrigt"

Nuvarande logotypen.Foto: Malmö Stad
Anders Reisnert är kritisk.Foto: PER NILSSON

Malmös stad har lagt tre miljoner kronor på en ny kommunikationsstrategi – vilket kan innebära att kopplingen mellan stadsvapnet och logotypen förändras.

Men nu riktas hård kritik mot förslaget.

– Det är ett av de äldsta i Europa och har funnits med sedan 1400-talet, säger Anders Reisnert, före detta stadsantikvarie i Malmö.

Malmö stads kommunikationsavdelning vill göra om logotypen rejält.  Exempelvis ska den nya, enklare logotypen fungera bättre i mobiltelefoner, skriver Sydsvenskan.

Man vill exempelvis ta bort skölden och fjädrarna – och modernisera det kvarvarande griphuvudet.

Malmö har haft samma stadsvapen sedan kung Erik av Pommern beskrev det i ett brev daterat 1437:

Brevet från Erik av Pommern.

Vid millenieskiftet fick staden en moderniserad version, med ett stiliserat M i bakgrunden:

Nuvarande stadsvapnet.Foto: Malmö stad

Stadsantikvarien: ”Det är dumt”

Men för att kunna göra detta måste man gå emot heraldiken, det vill säga läran om märken som kallas vapen. Enligt den får man göra nya tolkningar av vapen – så länge man utgår från den så kallade blasoneringen, alltså beskrivningen av ett vapen. Genom att ta bort skölden går man dock bort från blasoneringen.

Malmös före detta stadsantikvarie Anders Reisnert ställer sig kritisk till det nya designförslaget:

Jag tycker att det är dumt att ändra ett fungerande stadsvapen. Det är ett av de äldsta i Europa och har funnits med sedan 1400-talet, säger han och fortsätter:

– Det har varit med i alla år och har en betydelse för Malmö och Malmöborna.

Malmö stad anser däremot inte att man går emot heraldiken när det rör sig om att ta bort skölden i den nya logotypen som ska tas fram.

Anders Reisnert är kritisk.Foto: PER NILSSON

Anders Reisnert menar att det är viktigt att behålla historiska symboler som de är – även om det innebär att det blir lite svårläst:

– Jag tycker inte att det är rätt att förenkla allt för att de ska ingå i moderna medier. Det finns vissa historiska markörer som inte är bra att ändra på, säger den före detta stadsantikvarien.

Till Sydsvenskan säger Anders Reisnert att han tycker förslaget är ”klåfingrigt”.

Tidningen har även pratat med statsheraldikern Henrik Klackenberg, som också är kritisk:

– Man vill göra en logotyp som utgår från ett stadsvapen. Det är vanligt numera men det är inte bra för det heraldiska kulturarvet.

Kommunikationsstrategen:

Lucas Dietrichson är kommunikationsstrateg på Malmö stads kommunikationsavdelning. Han säger att det är själva logotypen som ska göras om.

– Vi vill inte göra om stadsvapnet, vi tänker oss att rita upp det inom den blasoneringen som finns. Däremot vill vi göra om logotypen, där har vi jobbat på ett förslag, säger han.

– Vi vill ha en nyritad version av stadsvapnet som vi kan använda i ceremoniella sammanhang, då det passar bättre med ett vapen. Då har det samma form som griphuvudet, men satt på en sköld med korrekta färger. Rött griphuvud med en gyllene krona på en vit bakgrund. 

Kostar tre miljoner kronor

Samtidigt ska Malmö ta fram ett övergripande styrdokument för kommunikation, som ska bygga på ”befintlig värdegrund och vision”.

Enligt Sydsvenskan har kommunikationsbyrån Prime axlat uppdraget för tre miljoner kronor, varav två miljoner går till designbyrån Stockholm Design Lab – som ska ta fram den nya gripen. Arbetet har pågått i ett år och ska beslutas om i kommunfullmäktige under hösten.