Tareq Taylors MFF-kupp – därför stoppas bilden

Tareq Taylor i MFF:s jultröja.
Foto: Malmö FF.
I slutet på oktober meddelades det att Tareq Taylor blir årets julvård.
Foto: PETER GRANNBY / STELLA PICTURES/PETER GRANNBY PETER GRANNBY

Tv-personligheten Tareq Taylor ställde upp som modell för Malmö FF:s jultröja. 

Men efter bara ett dygn plockades kampanjen ner – på grund av hans roll som SVT:s julvärd, rapporterar SVT Kultur.  

Det var under torsdagen som Malmö FF:s himmelsblå jultröja lanserades på klubbens webbshop och på deras Instagram. 

Det var tv-stjärnan, och den blivande julvärden i SVT, Tareq Taylor som lutade sig fram över en köksbänk och visade upp det stickade plagget. 

Men Tareq Taylor fick inte vara ansiktet utåt länge – under fredagen satte SVT ner foten. 

Den personen som är julvärd har en hel del regler att förhålla sig till när det kommer till samarbete med andra företag. Bland annat får en julvärd inte delta i reklamkampanjer två veckor före eller två veckor efter julafton. Företag får inte heller använda julvärdskapet i sin marknadsföring, skriver SVT. 

Men trots att det är mer än två veckor kvar till jul är nu bilden borttagen och kampanjen avbruten. 

Bröt ej mot avtalet 

I ett mejl till Kulturnyheterna skriver Tareq Taylors manager: 

”Tareq ställde upp som Malmösupporter när vi fick frågan. Vi förstår att man kan göra den kopplingen därför är bilden på Tareq nu borttagen från Malmö FF:s hemsida och sociala kanaler”.

Den kommande julvärden har inte brutit mot avtalet menar SVT:s presschef Camilla Hagert, men menar att jultröjan kan uppfattas som en koppling till julvärdskapet. 

”I Tareq Taylors avtal med SVT står det att han inte får medverka i några reklamkampanjer två veckor före och två veckor efter julafton så han har i sammanhanget inte brutit något avtal. Men det är klart att detta kan uppfattas som en koppling till julvärdskapet. Vi har fått besked att bilden nu ska plockas bort”, skriver hon till Kulturnyheterna. 

Avslutade omdiskuterat samarbete

För bara någon vecka sedan hamnade ett annat Tareq Taylor -samarbete i blåsväder – nämligen det med Nescafé. 

I en intervju med GP uppmärksammades han om att hans nya samarbetspartner ägs av Nestlé. Företaget bojkottas av Vårdförbundet på grund av deras reklamkampanjer för att sälja bröstmjölksersättning i Afrika. Enligt förbundet dör årligen miljoner barn av att de får i sig förorenat vatten med ersättningen.

Tareq Taylor agerade snabbt. 

– Jag förstår problematiken och lägger det här samarbetet på hyllan. Julvärdskapet är viktigt för mig, och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas, säger han till GP. 

TV: Tareq Taylor om snuskiga inviterna: ”Timeout”

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!