Maja Wikström, 24, blev lurad av bedragare. Foto: PRIVATMaja Wikström, 24, blev lurad av bedragare. Foto: PRIVAT
Maja Wikström, 24, blev lurad av bedragare. Foto: PRIVAT
Lämna aldrig ut dina bank-ID-uppgifter. Foto: SKÄRMAVBILDLämna aldrig ut dina bank-ID-uppgifter. Foto: SKÄRMAVBILD
Lämna aldrig ut dina bank-ID-uppgifter.  Foto: SKÄRMAVBILD

Maja förlorade 28 000 på nya bank-ID-bluffen

Publicerad

Maja Wikström, 24, trodde att hon hjälpte sin kompis skaffa nytt bank-ID.

Men i själva verket gav hon bort sina inloggningsuppgifter till en bedragare.

Nu vill hon varna andra för att göra samma dyra misstag.

– Det känns skit. Just nu har jag bara tvåhundra kronor i fickan, säger hon.

I onsdags plingade det plötsligt till i Malmöbon Maja Wikströms mobil.

En vän från studentpuben skrev till henne på Facebook Messenger och frågade om hon kunde hjälpa henne med en grej. 

– Hon frågade om jag hade en bankdosa och det har jag ju. Men jag fick inte i gång den, det var något med batterierna, säger Maja Wikström.

Då förklarade vännen att det gick lika bra med ett bank-ID. Kompisen skulle nämligen beställa ett nytt bank-ID åt sig själv, men behövde någon som kunde styrka hennes identitet. 

– Jag sa att jag inte trodde att det skulle funka, men när jag loggade in på mitt bank-ID så kom det upp en ruta där det stod ”Beställ nytt bank-ID”. Så jag skrev under, berättar Maja Wikström.

LÄS MER: Polisen uppmanar alla: Uppdatera appen 

Registrerat nytt bank-ID

Efter att kompisen tackat för hjälpen dröjde det bara en halvtimme innan Maja Wikström fick ett nytt meddelande på Facebook Messenger från samma användare:

”Maja… Detta var inte jag som skrev. Någon hade hackat mitt konto. Hoppas inte du gjorde nått.”

– Jag ringde direkt till Nordea och där kunde de se att någon hade registrerat ett nytt bank-ID i mitt namn. Personen hade hunnit flytta alla mina pengar på sparkontot till mitt personkonto, och höjt gränsen för hur mycket man kan swisha på ett dygn, säger Maja Wikström.

LÄS MER: 10 frågor och svar om bank-ID 

Blev lurad på 28 000 kronor

Bedragarna hade inte legat på latsidan. Över 28 000 kronor hade hunnit föras över från Majas konton till en okänd mottagare via betaltjänsten Swish. 

– Jag blev grundlurad. Det känns skit. Just nu har jag bara tvåhundra kronor i fickan, säger Maja Wikström.

Hon har polisanmält händelsen och hoppas nu att ingen annan ska behöva drabbas.

– Skriv aldrig under något som inte är din beställning eller ditt köp. Det går inte att bekräfta någon annans identitet, säger hon.   

LÄS MER: Nya varningarna om mobilt bank-ID

Ett hundratal fall

Just det här tillvägagångssättet, där bedragare använder sig av offrets vänners Facebookkonton för att komma åt inloggningsuppgifter till bank-ID, är välkänt av polisen. Totalt räknar man med ett hundratal fall i hela Sverige.

– Vi hade en stor uppgång på just den här typen av ärenden i slutet på förra året. Det är mycket pengar som försvinner, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid nationellt bedrägericentrum.

Det förekommer också att bedragare skapar Facebookprofiler i en banks namn, och sen tar kontakt med personer som har gillat bankens Facebooksida. Även där handlar det om att förmå det tilltänkta offret att logga in på sitt bank-ID. 

Så skyddar du dig

Enligt Jan Olsson är det högst troligt att det är samma personer som ligger bakom den senaste vågen av bedrägerier.

Och för att skydda sig finns det bara en sak att göra:

– Dela aldrig med dig av dina inloggningsuppgifter till bank-ID eller kortuppgifter till någon annan. Och det gäller oavsett om en person utger sig för att vara banken, polisen eller Gud fader själv. Lämnar man aldrig ut sina uppgifter så råkar man heller aldrig ut för sådant här, säger Jan Olsson. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag