Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lurades på drömresa - strandade i paradiset

FÅR BETALA DUBBELT. Krister Karlsson, Per Davidsson, Joakim Persson och Stefan Olsson är några av de 72 svenskar­ som känner sig strandsatta i franska Alperna. Foto: Privat

HELSINGBORG. Svenskarna lurades på drömsemestern till Alperna och sitter nu strandsatta på flera hotell i franska Les Deux Alpes.

- Vi föll för priset på paketresan, men när vi kom fram ingick ingenting, säger Per Davidsson från Skurup.

Nu har resebyrån försatts i konkurs.

För 6 735 kronor lovades resenärerna en total upplevelse i franska Alperna där allt ingick, från flygresa och hotell till måltider och liftkort.

- Vi kollade på nätet och allt såg så himla bra ut, säger Per Davidsson som bokade för sig och sin sambo och tre kompisar.

Betalade 32 000 kronor

Totalsumman på 32 000 kronor betalades in på reseföretagets konto den 13 januari. Bakom resebyrån står en personsom tidigare förekommit i flera konkurser i resebranschen.

2007 skrev Kvällsposten om flera hundra kunder som blåstes på både resor och pengar sedan ägarens dåvarande resebyrå gått omkull.

Satt fast på flygplatsen

I lördags kom Per Davidsson och hans sällskap i väg med flygbolaget Norwegian. Men på flygplatsen i Grenoble upptäckte de att den betalda transfern till hotellet saknades.

- Vi var över 70 svenskar som plötsligt blev strandsatta. Flera av dem var familjer med barn.

Efter att ha fixat egna transportlösningar kom nästa smäll - flera av hotellen stängde sina dörrar för svenskarna.

- Vi fick veta att hotellen inte fått betalt vare sig för oss eller för de svenskar som var här veckan före.

"Är synd om mina gäster"

Per Davidsson och hans sällskap fick göra som flera av de andra - betala sin paketresa en andra gång på plats för att få tillträde till de bokade men inte betalda rummen.

En av de drabbade hotell­ägarna är Janos Roth. Trots det har han låtit sina svenska gäster bo gratis och äta fritt i restaurangen.

- Jag tycker synd om mina gäster och har även köpt liftkort till dem. Men nu orkar jag inte mer. Det är en katastrof för min rörelse. Mannen i Sverige är en jävla idiot och jag känner mig grundlurad.

Enligt Janos Roth har resebyrå­ägaren hela tiden lovat betala. Men i verkligheten händer inget.

- Han kommer med nya sagor hela tiden. Samtidigt fortsätter han att skicka ner svenska ­gäster till våra hotell.

Har polisanmält

Både Per Davidsson och Janos Roth har nu gjort polisanmälningar i Sverige respektive Frankrike.

Svenskarna har också fått reda på att flygresan hem inte är betald och att de måste betala den själva. Utrikesdepartementet har kopplats in för att säkra deras hemresor.

Reseföretaget har försatts i konkurs och deras hemsida har släckts ner. Kvällsposten har ­förgäves sökt ägaren för en kommentar.