Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lotta, 42, är Sveriges bästa geografilärare

Lotta Rahm, Årets geografilärare, tillsammans med ett av sina pedagogiska verktyg: Google Earth Foto: Privat

Barnen i femman på Mohedaskolan i Alvesta kan skatta sig lyckliga när de behöver lära sig om floder, topografi och människans inverkan på jorden.

Deras lärare Lotta Rahm, 42, är nämligen årets bästa geografilärare.

– Geografi är så mycket mer än att placera ett land rätt på kartan, jag försöker få in geografi i alla ämnen, säger hon.

Redan som liten flicka stod det för de flesta klart att Lotta Rahmn förmodligen skulle bli lärare när hon blev stor.

– Ja, mina föräldrar säger att jag alltid ville bli lärare. Jag lekte skola med alla, alltid. Det har liksom alltid lockat mig, jag tyckte själv mycket om att gå i skolan, säger hon.

Nu har hon varit lärare i 18 år och undervisar på mellanstadiet i samhällsämnena där geografi ingår. Och det är för sin pedagogik i geografi som hon nu prisas som Årets Geografilärare

Priset delas ut av Kungliga Vetenskapsakademins nationalkommitté tillsammans med Nationalkommittén för geografi, Geografilärarnas riksförening och Svenska sällskapet för geografi och antropologi.

Lotta Rahm blev förstås väldigt glad för utmärkelsen, som delas ut i april. Hon nominerades av en kollega på skolan som tycker att hon gör ett lysande jobb.

– Barnen tyckte också det var roligt, när de fick veta det. Jag fick faktiskt en spontan applåd i klassrummet, säger Lotta.

För in geografin överallt

Hon vill inte gärna förhäva sig men när hon ska förklara varför just hon fick priset  säger hon att hon tror det har att göra med hur hon försöker lirka in geografin i barnens vardag.

– Geografi är så mycket mer än att bara peka ut länder på kartor och kunna namn på olika floder. Det handlar om vår inverkan på jorden, levnadsvillkor globalt, klimatförändringar. Allt. Detta kan vi lära oss om genom att bygga kartmodeller i trolldeg för att förstå topografin, eller genom att barnen får räkna på sin färdväg till skolan och sedan jämföra med hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Jorden. Foto: TT NYHETSBYRÅN

– Geografi är lite abstrakt men genom att visualisera det har vi fått ett intresse för det, säger Lotta Rahm.

Priset är på 30 000 kronor och för en geografilärare är det kanske ett ändamål som lockar lite mer än andra.

– Haha, ja det blir nog en resa. Jag har inte tänkt klart men det blir det nog. Kanske London?