Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Lizas badbalja för vuxna gör succé

Företagsnamnet "villbada" står helt enkelt för Lizas badentusiasm. Hon ville bada – då uppfann hon ett badka
Foto: Privat
Landskronabon har sålt runt 3900 baljor tills nu.
Foto: Privat

Landskronabon Liza Grevblad, 51, älskar att bada.

När hon flyttade till en lägenhet utan badkar sökte hon med ljus och lykta efter en badbalja i vuxenstorlek, utan resultat.

Då designade hon en själv – nu gör den succé.

– Det är inte bara en balja. Det är en känsla och ett behov, säger Liza Grevblad.

Liza Grevblad, 51, beskriver sig som en livsnjutare. Hon har alltid tyckt om att ta ett varmt bad efter en lång arbetsdag. När hon flyttade till en ny bostad utan badkar stod hon rådvill – hur skulle hon nu bada?

– Mitt liv går ut på att bada när det är kallt och ruggigt. Jag tänkte "vad ska jag bada i", jag hoppade i en svart sopsäck inne i duschen för att omslutas av varmt vatten. Det var inte så behagligt, säger Liza Grevblad med ett skratt.

Nej, hon testade olika metoder med lådor, säckar, baljor – men inget fungerade så bra.

När hon sökte runt på nätet efter en badbalja för vuxna upptäckte hon att flera andra sökte efter det, men utan att ha hittat något.

– Då tänkte jag att jag måste rita den själv. Det enda jag var ute efter vad att få den här badbaljan så att jag själv kunde bada.

Liza badar ofta i sin egen balja.
Foto: Privat.

Fick nobben från Ikea

Så hon kom fram till en design och försökte sälja den till Ikea, som dock inte nappade. Hon funderade även på att patentera sin design men avråddes.

– Det hade bara lett till att jag blivit tvungen att hålla på med stämningar och dyra rättegångar när någon väl kopierade idén. För det hade ju hänt.

Liza började söka metoder att själv tillverka baljan i Sverige, men det hade kostat flera miljoner. Sedan tog hon kontakt med en fabrik i Kina som var eld och lågor över idén.

Glad trots kopierad idé

– Så jag bad om att få tänka över deras förslag och jag tänkte i några månader men sedan svarade de inte längre.

Då upptäckte Liza att en annan fabrik i Kina hade börjat tillverka precis den baljan hon tänkt ut. Det enda som skilde var handtagen. 

Liza Grevblad beskriver sig själv som en livsnjutare.
Foto: Privat

– Det var precis samma färger och samma detaljer med avloppet och det lilla bordet. Jag kunde aldrig bevisa att det var mina ritningar men högst troligt. 

Men Liza misströstade inte. Hon var bara glad över att hon äntligen kunde få sin efterlängtade balja.

Känd för ful hemsida

Hon beställde hem ett par stycken till sig själv och kompisar som ville ha och snart började hon märka att det fanns ett stort intresse. Till slut bestämde hon sig för att börja återförsälja baljorna i Sverige.

Den 2016 januari slog hon upp en webb-butik med en hemsida som hon har designat själv och de första hundra baljorna gick i ett nafs.

Lizas egendesignade webbsida som blivit känd för sin "fulhet".
Foto: Printscreen från villbada.se

Men förutom att badbaljan började spridas på nätet som en lite annorlunda uppfinning så började även hennes egengjorda hemsida omtalas.

– Jag kan ju överhuvudtaget inte sådant här med webbdesign så det blev ju som det blev. Den har blivit en stor snackis på forum och så bland, framför allt, killar som pysslar med webbdesign. "Så här får inte en hemsida se ut 2017". De tycker att den är fruktansvärd och många har hört av sig och vill hjälpa mig. Många tycker att den är jätteful och därför rolig så den har blivit delad jättemycket. Jag tycker det är jättekul, säger Liza Grevblad och skrattar.

Försäljningssuccé

Liza har med tiden blivit stolt över sin "fula" hemsida. Hon tror inte hemsidans utseende spelar någon roll för kunderna.

– Hemsidan är jättebra för att den är så dålig. Många tror att det ligger en reklambyrå bakom den, att den är så medvetet hemsk för att få uppmärksamhet. Men vill man ha den här baljan är det för att man vill kunna bada. Det här är en balja, det är lite humor i det, säger Liza Grevblad.

Några glada köpare och deras balja.
Foto: Privat

Idén till badbaljan har Liza funderat fram och tillbaka på i flera år. Ibland har den legat på för att sedan tas upp igen. Men nu är den alltså verklighet och hittills har försäljningen gått succéartat.
– Jag har sålt runt 3900 baljor och kan leva på detta nu. Det är jätteroligt, just att jag har storyn bakom också och det var ju ett behov. Det är inte bara en balja utan en känsla och ett behov. De som gillar att bada fattar.

Fakta – Liza Grevblad

Bor: I Landskrona tillsammans med sambon Magnus.
Ålder: 51 år

Gör: Säljer badbaljor för vuxna.
Bakgrund: Har drivit livsmedelsbutik, haft eventbolag för ansiktsmålning och drivit förskola.

Intressen: Njuta, segla, sälja badbaljor, bada.


LÄS MER: 13 japanska smarta uppfinningar 

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!